اولین انسولین جهان با تزریق هفتگی از ۳۰ جون در کانادا در دسترس است

شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk اعلام کرده که انسولین تزریقی جدید ساخت این شرکت از ۳۰ جون در کانادا در دسترس بیماران دیابتی قرار خواهد گرفت. این نوع انسولین برخلاف نوع معمولی آن، نیاز به تزریق روزانه ندارد و به صورت هفتگی تزریق می‌شود. این دارو اولین انسولین جهان با تزریق هفتگی است.

این دارو Insulin icodec نام دارد و تحت برند تجاری Awiqli در ماه مارچ تاییدیه بهداشت کانادا را دریافت کرده.

اگر چه این دارو برای هر دو نوع دیابت نوع ۱ و ۲ می‌تواند موثر باشد اما بیشتر برای بیماران دیابتی نوع ۲ توصیه می‌شود. بیماران دیابتی نوع ۱ هم می‌توانند از این دارو بهره‌مند شوند اما این بیماران همچنان به تزریق روزانه نیاز خواهند داشت.

این دارو هنوز تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت نکرده و این کشور همچنان در حال تست این دارو بر روی بیماران دیابت نوع ۱ است. برخی بیماران کانادایی هم در مراحل تست این دارو شرکت داشته‌اند و نتایج خوبی از آن گرفته‌اند.

این دارو نسبت به انسولین پایه معمولی که بیماران دیابتی هر روز تزریق می‌کنند، گران‌تر است و طبق محاسبات آژانس داروی کانادا، هزینه آن برای استفاده یک‌ ساله، حدود ۱۴۰۰ دلار خواهد بود که مبلغ کمی نیست.

آژانس داروی کانادا امیدوار است که با بودجه‌گذاری مناسب، قیمت Awiqli تا حد انسولین روزانه پایین بیاید تا همه بیماران قدرت خرید آن را داشته باشند. شرکت سازنده دارو هم خوش‌بین است که در آینده بیمه‌های خصوصی در کانادا، حاضر به پوشش بیمه‌ای این دارو شوند.