کاهش نرخ بهره و احتمال رونق گرفتن بازار مسکن کانادا در تابستان

طبق تصمیم بانک مرکزی در تاریخ ۵ جون نرخ بهره از ۵٪ به ۴٫۷۵٪ کاهش یافت. این اولین کاهش نرخ بهره در ۴ سال گذشته بوده. به نظر می‌رسد که این تصمیم بانک مرکزی در پی کاهش نرخ تورم به ۲٫۷٪ در آپریل امسال (کمترین میزان خود در سه سال گذشته) رخ داده است. 

حالا به علت  این تغییرات نه تنها خیال بسیاری از دارندگان مورگج با نرخ متغیر آسوده شده، بلکه آن‌هایی که در آستانه تمدید مورگج‌های خود هستند هم می‌توانند نفس راحتی بکشند. طبق آمار شرکت مورگج و مسکن کانادا (CMHC) حدود ۲٫۲ میلیون کانادایی امسال و سال آینده (۲۰۲۴ و ۲۰۲۵) در آستانه تمدید مورگج‌های خود هستند. 

با کاهش نرخ بهره احتمالا بازار مسکن دوباره رونق خواهد گرفت و رقابت برای خرید مسکن بیشتر خواهد شد. بنابراین خریداران بالقوه باید خود را با موج جدید بازار تطبیق داده و شرایط خرید واحدهای مسکونی فروشی را مدام چک کرده و هرچه زودتر به دریافت پیش‌تاییدیه‌ها و مجوزهای اولیه اقدام کنند. 

ماه گذشته بازار مسکن در چندین شهر از جمله تورنتو و ونکوور یا راکد بوده و یا به نفع خریداران. اما در اوضاع فعلی انتظار می‌رود رقابت تنگاتنگی برای خرید و فروش مسکن در بازار حکمفرما شود. 

این بدین معناست که خریداران باید سریع‌تر اقدام به خرید مسکن کنند و فروشندگان هم با تقاضای بیشتری مواجه خواهند شد که احتمالا به افزایش قیمت مسکن منجر می‌شود. 

طبق نظر کارشناسان، علیرغم تمام خوشبینی‌های حاضر برای بهبود شرایط بازار مسکن، باید همچنان منتظر بمانیم تا ببینیم آیا این میزان کاهش نرخ بهره می‌تواند سرمای این چند سال رکود را از بازار مسکن کشور بیرون کند یا به کاهش نرخ بهره بیشتری برای رونق بازار مسکن نیاز خواهد بود. 

از اوایل سال ۲۰۲۲، قیمت مسکن در بسیاری از مناطق به دلیل نرخ بهره بالا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته. به عنوان مثال، تورنتو شاهد کاهش ۱۴٫۹ درصدی قیمت مسکن بود. اگر خریداران بیشتری وارد بازار شوند، کاهش نرخ ممکن است این روند را معکوس کند، مشابه افزایش قیمتی که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد آن بودیم.