زبان فارسی جزو پرکاربردترین زبان های تورنتو

این روزها در کوچه و خیابان خیلی زبان فارسی به گوش می‌رسد. هر جا که می‌رویم پر است از هموطنان‌مان که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، از بانک و ادارات دولتی گرفته تا دفتر وکلا، مطب پزشکان و گروسری استور. واقعا اینجا ما احساس غریبی نمی‌کنیم. قبلا فقط در نقاط شمالی تورنتو اینطور بود.

تورنتو شهری چند فرهنگی است و حتی اسم محله‌های آن به خودی خود حکایت از چند فرهنگی بودن این شهر دارد:

Chinatown, Little Italy, Little India, Greektown, Little Jamaica and Koreatown


طبق آمار سال ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد ساکنان تورنتو به گروه‌های اقلیتی تعلق دارند و تقریباً ۲۰۰ زبان مختلف در این شهر صحبت می‌شود. بیش از ۴۰ درصد مردم زبان مادری‌شان چیزی جز انگلیسی یا فرانسوی است. این آمار نشان‌دهنده‌ی تنوع فرهنگی و زبانی بسیار زیاد در تورنتو است، جایی که افراد از نژادهای مختلف فرهنگی و زبانی گرد هم آمده‌اند.

نقشه نگاری به نام Alex McPhee در اکانت توییتر خود، نقشه‌ای از ۹ زبان برتری که بیشترین گویِشوَر را در شهر تورنتو (نه GTA) دارند، منتشر کرده. جالب است بدانید زبان فارسی (با حدود ۴۹ هزار اسپیکر) جایگاه نهم را در این فهرست دارد و جالبتر اینکه زبان فرانسوی،‌ یکی از این ۹ زبان برتر این لیست نیست.

این ۹ زبان به ترتیب تعداد اسپیکر عبارتند از: 

۱. انگلیسی (با حدود یک و نیم میلیون اسپیکر و پراکندگی متناسب در همه جای تورنتو)

۲. چینی مَندِرین (با حدود ۱۲۰ هزار اسپیکر)

۳. چینی کانتونی (با حدود ۱۱۴ هزار اسپیکر)

۴. تاگالوگ یا فیلیپینی (با حدود ۱۰۶ هزار اسپیکر)

۵. اسپانیایی (با حدود ۸۷ هزار اسپیکر)

۶. پرتغالی (با حدود ۶۷ هزار اسپیکر) 

۷. تامیل یا هندی (با حدود ۶۳ هزار اسپیکر)

۸. ایتالیایی (با حدود ۵۸ هزار اسپیکر)

۹. فارسی (با حدود ۴۹ هزار اسپیکر)

توجه داشته باشید که این اعداد مربوط به آمار سال ۲۰۲۱ و فقط مربوط به ناحیه اصلی شهر تورنتو هستند و شامل محله هایی مانند ریچموندهیل، آرورا و نیومارکت که تمرکز فارسی زبانان بیشتر در آنهاست، نمی شود.