روش جدید کلاهبرداران: استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید صدای آشنایان

پلیس استانی آنتاریو در Norfolk County از کلاهبرداری حدودا ۹ هزار دلاری از یک فرد سالمند خبر داده. نکته مهم در رابطه با این کلاهبرداری، احتمال بسیار بالای استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید صدای آشنایان است.

ماجرا از این قرار بوده که ظاهرا فردی از اعضای خانواده این فرد سالمند طی یک تماس تلفنی به او گفته که تصادف کرده و در بازداشت به سر می‌برد و از او خواسته است که مبلغ ۹٬۱۵۰ دلار به عنوان وثیقه برای آزادسازی او بپردازد.

فرد تماس‌گیرنده که صدای او بسیار شبیه به عضو خانواده فرد سالمند بوده، اطلاعات دقیقی را حین تماس ارائه داده که به نظر می‌آید از رسانه‌های اجتماعی، آنها را به دست آورده بوده است.

شباهت صدا و صحت اطلاعات باعث شده بوده که قربانی اصلا به ماجرا شک نکند. زمانی که او به فرد اصلی (عضو خانواده خود) زنگ می‌زند، متوجه می‌شود که اصلا تصادف و وثیقه‌ای در کار نبوده است.

پلیس هنوز به طور کامل مطمئن نیست که این کلاهبرداری با استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفته یا نه، اما احتمال آن را بالا دانسته. البته پلیس احتمال کلاهبرداری از جانب فرد اصلی را نیز رد نکرده است.  

به گفته یک افسر پلیس، خیلی خوشبینانه است که فکر کنیم این اتفاق فقط در این منطقه افتاده باشد و سایر شهرها و استان‌ها از اتفاقات مشابه در امان بوده باشند. پلیس در مورد اینکه آیا این پول به قربانی برمی‌گردد یا خیر گفته چون پرداخت به صورت نقدی بوده، ردگیری آن بسیار دشوار است.

اگر استفاده از هوش مصنوعی در این کلاهبرداری ثابت شود، پلیس با کمک سایر سرویس‌ها به پیگیری این موضوع خواهد پرداخت.