پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی: تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره پایه در کانادا به ۳٫۷۵ درصد خواهد رسید

بانک مرکزی کانادا در تاریخ ۵ جون نرخ بهره را بعد از چندین دوره افزایش و ثابت نگه‌داشتن، ۰٫۲۵ درصد کاهش داد و به ۴٫۷۵ درصد رساند.

طبق گزارش اداره آمار کانادا، نرخ بیکاری ماه می به ۶٫۲ درصد افزایش یافته و نرخ اشتغال به پایین‌ترین حد خود از اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است. شغل‌های اضافه شده همگی پاره‌وقت بوده‌اند و مشاغل تمام‌وقت ظرف یک ماه به کمترین حد خود در دو سال گذشته رسیده‌اند.

در مقایسه،‌ آمریکا رشد بسیار خوبی در بازار کار خود در ماه می داشته و این یعنی فدرال رزرو به احتمال زیاد در نشستی که امروز (۱۲ جون) برگزار می‌کند، نرخ بهره را تغییر نمی‌دهد.

بر اساس آمارهای منتشر شده رشد دستمزدها در کانادا به ۵٫۲ درصد رسیده که یک زنگ خطر محسوب می‌شود. با این حال، برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که بانک مرکزی برای تصمیم درباره نرخ بهره به طیف گسترده‌ای از شاخص‌ها نگاه می‌کند و احتمالا این افزایش رشد دستمزد باعث نمی‌شود که بانک مرکزی در ماه جولای نرخ بهره را کاهش ندهد.

طبق پیش‌بینی تیم تحقیقاتی BofA Global Research، بانک مرکزی بار دیگر در ماه جولای نرخ بهره را به میزان ۰٫۲۵ درصد کاهش خواهد داد و تا پایان سال جاری، نرخ بهره به ۳٫۷۵ درصد خواهد رسید.

همچنین برخی از کارشناسان می‌گویند افزایش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که بین عرضه و تقاضا در بازار کار تناسبی وجود ندارد (اصطلاحا بازار نرم) و رشد ناخالص داخلی ماه آپریل یک موج زودگذر بوده که نشان‌دهنده یک رشد اقتصادی پایدار نیست. 

به گفته یک تحلیلگر اقتصادی در Toronto Dominion Bank، بازار مسکن تعیین‌کننده همه چیز است. کاهش نرخ بهره همیشه باعث افزایش خرید و فروش مسکن شده و این چیزی است که بانک مرکزی باید در مورد آن محتاطانه تصمیم بگیرد چرا که رونق بازار مسکن، می‌تواند به حباب قیمت‌ها و افزایش ناپایدار قیمت‌ها منجر شود.