کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره برای ورود به بازار مسکن کانادا کافی نیست

بر اساس نظرسنجی Ipsos که منحصرا به درخواست گلوبال نیوز صورت گرفته، با وجود کاهش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره در ۵ جون، خرید مسکن برای مردم کانادا هنوز دشوار است و بدبینی‌ها در این خصوص هنوز ادامه دارد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان به علت بالا بودن نرخ بهره، همچنان وارد بازار خرید مسکن نخواهند شد.

در میان افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی (کسانی که خانه ندارند)، ۶ درصد بر این باورند که کاهش زیر یک درصد هم برای آنان کافیست تا اقدام به خرید خانه کنند. این در حالیست ۲۵ درصد مردم معتقدند کاهش نرخ بهره باید چیزی بین ۱ تا ۳٫۹۹ درصد باشد تا آنان بتوانند خانه بخرند.

ده درصد دیگر از افراد بدون خانه می‌گویند که نیاز به کاهش نرخ بهره حتی بیشتر از ۳٫۹۹ درصد است تا آنان بتوانند وارد بازار خرید مسکن شوند و حدود ۴۵ درصد افراد هم گفته‌اند مهم نیست که نرخ بهره چقدر پایین بیاید، به هر حال آن‌ها قادر به خرید خانه نخواهند بود.

طبق این نظرسنجی، بیشتر کانادایی‌ها (۷۸ درصد) بر این باورند که خانه خریدن، دیگر فقط برای پولدارهاست (این آمار نسبت به نظرسنجی ماه آپریل که ۸۰ درصد بود، کمی کاهش یافته).

همچنین بر اساس این نظرسنجی، یک سوم افرادی که خانه خریده‌اند نگران این هستند که به خاطر نرخ بالای مورگج‌هایشان، خانه خود را از دست بدهند.

دو سوم کانادایی‌هایی (۶۷ درصد) که در حال پرداخت مورگج خانه‌هایشان هستند می‌گویند که اگر قرار باشد امسال از نو مورگج بگیرند، مورگج با نرخ ثابت را انتخاب می‌کنند و ۳۰ درصد دیگر، مورگج با نرخ متغیر را انتخاب خواهند کرد.

در حال حاضر نرخ بهره پایه در کانادا ۴٫۷۵ درصد است. تصمیم بعدی بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره در تاریخ ۲۴ جولای اعلام خواهد شد.