کانادا پس از آمریکا: بیشترین تعداد قربانیان هک تیکت‌مستر

گروه هکری با نام ShinyHunters مدعی شده که سایت تیکت‌مستر را هک کرده و به حجم بزرگی از اطلاعات کاربران این سایت دست پیدا کرده است.

هفته گذشته این گروه هکری اعلام کرد که اطلاعات بیش از ۵۶۰ میلیون کاربر با حجم حدود ۱٫۳ ترابایت را هک کرده.

یک منبع گمنام که نخواسته نامش فاش شود به گلوبال نیوز گفته که اطلاعات هک شده شامل نام کامل اشخاص، شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس محل سکونت و بخشی از اطلاعات کردیت کارت مشتریان است (یعنی ظاهرا اطلاعات کامل کارت کاربران به دست هکرها نیفتاده، مثلا ممکن است رمز پشت کارت در دست آن‌ها نباشد ولی بقیه اطلاعات را داشته باشند). همچنین تراکنش‌های کاربران با تیکت‌مستر جزو این اطلاعات هک شده است. 

بیشترین حساب‌های هک شده به ترتیب مربوط به آمریکایی‌ها، کانادایی‌ها و مکزیکی‌هاست. در این میان اطلاعات کمی هم از کاربران سایر قاره‌ها هک شده.

در روزهای اولیه این اتفاق، تیکت‌مستر چیزی در خصوص این موضوع علنی نکرده بود تا اینکه شرکت مادر وب‌سایت تیکت‌مستر (Live Nation) روز ۲۴ می اعلام کرد که متوجه فعالیت‌های مشکوکی در تاریخ ۲۰ می شده بوده و به دنبال یافتن علت آن بوده است.

یک هفته بعد در ۲۷ می، گروه هکری نام‌ برده‌ شده، اطلاعات کاربران را به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار آمریکا در دارک‌‌وب به فروش گذاشت.

بر اساس راستی‌آزمایی‌های محدودی که با استفاده از فایل‌های منتشر شده توسط هکرها صورت گرفته، اطلاعات لو رفته، واقعی و مربوط به کاربران تیکت‌مستر بوده است. 

شرکت مادر تیکت‌مستر هنوز اطلاعات دقیقی در مورد حجم و نوع اطلاعات هک شده کاربران کانادایی نداده اما خبر از همکاری با کلیه نهادهای قانونی و قضایی برای پیگیری موضوع داده است.

کمیسیون حریم خصوصی پارلمان کانادا (OPC) از کاربران سایت تیکت‌مستر خواسته که سریعا رمز عبور خود را در تیکت‌مستر تغییر دهند و به تراکنش‌های مشکوک کردیت کارتشان توجه کنند. 

این کمیسیون همچنین از کاربران خواسته به طور کلی مراقب باشند و گزینه تایید چند مرحله‌ای را در همه دیوایس‌های دیجیتال خود برای همه پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کنند، فعال کنند. 

تحقیقات در این خصوص با همکاری تیکت‌مستر ادامه دارد.