اجاره‌نشینی یا خرید مسکن در کانادا: کدام یک مقرون به صرفه تر است؟

احتمال کاهش نرخ بهره باعث شده که برخی از مستأجران در کانادا به فکر خرید خانه باشند، به خصوص در تابستان که مدت قرارداد اجاره بسیاری از خانه‌ها رو به پایان است. 

یکی از راه‌های تعیین اینکه خرید ملک مسکونی به صرفه تر است یا اجاره آن، محاسبه نسبت قیمت مسکن به اجاره بهاست، یعنی تقسیم متوسط قیمت هر نوع مسکن‌ (دیتچد، کاندو، ..) بر متوسط اجاره بهای سالیانه یک آپارتمان دو خوابه.

اگر این نسبت (قیمت مسکن به اجاره بها) برابر با ۲۱ و بیشتر از آن باشد یعنی خرید خانه گران‌تر از اجاره تمام می‌شود و اگر این عدد ۱۶ و کمتر از آن باشد یعنی خرید ملک مسکونی ارزان تر از اجاره است. عدد بین ۱۶ و ۲۱ نشان می دهد که اجاره ملک مطلوب تر از خرید است، اما تصمیم گیری در این مورد به شرایط مالی فرد بستگی دارد.

پلتفرم املاک و مستغلات Zoocasa به تازگی لیستی از نسبت قیمت مسکن به اجاره بها در ۲۱ شهر کانادا منتشر کرده.

طبق این لیست، در تورنتو متوسط قیمت دیتچد حدود ۱ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار و متوسط قیمت کاندو حدود ۶۶۸ هزار دلار است. متوسط اجاره‌بهای ماهیانه یک آپارتمان دو خوابه هم ۳۱۷۰ دلار گزارش شده.

بدین ترتیب در تورنتو نسبت متوسط قیمت دیتچد به متوسط اجاره بها ۳۸ و نسبت متوسط قیمت کاندو به متوسط اجاره بها ۱۷٫۶ است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خرید دیتچد در تورنتو گران تر از اجاره تمام می‌شود، اما خرید کاندو تا حدودی مقرون به صرفه تر است. این شرایط برای ونکوور هم صدق می‌کند.

منطقه Dartmouth در هلیفکس تنها شهر این لیست است که خرید دیتچد در آن‌ گزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به اجاره است. نسبت قیمت دیتچد به اجاره بها در این شهر ۱۲٫۹ محاسبه شده و متوسط قیمت دیتچد حدود ۴۰۱ هزار دلار است.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که در این نوع از محاسبه، رشد قیمت مسکن، مستقیما لحاظ نمی‌شود و در شهرهایی مثل تورنتو و ونکوور رشد قیمت مسکن با روندهای اخیر، باعث می‌شود که در درازمدت خرید خانه صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.