نیمی از مورگج‌های ارزان اول پندمیک در دو سال آینده با نرخ بالا تمدید خواهند شد

بانک مرکزی کانادا گزارش ثبات مالی (Financial Stability Report) خود را منتشر کرده. این گزارش ثبات سیستم مالی را بررسی و ریسک‌های آن را ارزیابی می‌کند.  

رئیس بانک مرکزی می‌گوید که در حال حاضر سیستم مالی پایدار است، اما ریسک‌هایی هم برای آن وجود دارد. منجمله ریسک افزایش اقساط مورگج در هنگام تمدید که می‌تواند بر روی پایداری سیستم مالی کشور اثر بگذارد.

رئیس بانک مرکزی هشدار داده مالکانی که قرار است در دو سال آینده مورگج خود را تمدید کنند با افزایش قابل توجهی در پرداخت‌ها مواجه خواهند شد، به ویژه آن‌هایی که وام مسکن با نرخ متغیر دارند. این‌ها کسانی هستند که در اول پاندمی کووید خانه خریده اند، یعنی زمانی که نرخ بهره پایه در پایین ترین حد خود بوده (۰٫۲۵ درصد).

برای کسانی که وام مسکن با نرخ متغیر دارند، متوسط اقساط ماهانه ممکن است بیش از ۶۰ درصد در هنگام تمدید افزایش یابد. دارندگان وام مسکن با نرخ ثابت، افزایش کمتری را تجربه خواهند کرد.

طبق این گزارش، از زمانی که بانک مرکزی کانادا تصمیم گرفت نرخ بهره پایه را بالا ببرد (مارچ ۲۰۲۲) تا الان حدود نیمی از مورگج‌ها، با نرخ‌های بالا تمدید شده اند، اما هنوز نیمی باقی مانده اند که باید در آینده تمدید شوند.

البته بانک مرکزی در گزارش سالانه ثبات مالی خود اعلام کرده که تاکنون بسیاری از صاحب خانه‌ها توانسته‌اند با افزایش شدید نرخ‌های بهره کنار بیایند، به طوری که معوقات مورگج در سراسر کانادا زیر ۰٫۵ درصد باقی ماند. 

به طور کلی بانک مرکزی به صاحب‌خانه‌ها و بانک‌ها توصیه می‌کند که برای پرداخت‌های مورگج بالاتر و استرس مالی آماده باشند، چون نرخ‌های بهره همچنان بالا خواهند بود و در صورت کاهش به صورت تدریجی پایین خواهند آمد و بعید است به سطح قبل از پاندمی بازگردند.