پیش بینی جدید کارشناسان: تابستانی گرم‌تر از حد نرمال برای کانادا

با وجود ضعیف‌تر شدن ال‌نینو و برقرار شدن لانینا، اکثر افراد انتظار دارند که دمای هوای جهانی کاهش یابد، اما اینطور نیست. تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های صنعتی بشر همچنان در حال بالاتر بردن دمای کره زمین هستند.

با ضعیف‌تر شدن پدیده ال‌نینو و برقرار شدن لا‌نینا باید انتظار تابستانی گرم‌تر از حد معمول را برای بیشتر مناطق کانادا داشته باشیم. البته مناطق شرقی کانادا به ویژه مناطقی که در مجاورت اقیانوس اطلس قرار دارند، تابستان خنک‌تری خواهند داشت.

به گفته دکتر حسین بنکداری (استاد دانشگاه اتاوا) ال‌نینوی سال ۲۰۲۳ یکی از شدیدترین دوره‌های ال‌نینوی ثبت شده است. این پدیده، تاثیرات اقلیمی گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشته که از مهمترین‌ آنها می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد:

افزایش بارندگی در آمریکای جنوبی، خشکسالی در جنوب شرقی آسیا و افزایش دما در آمریکای شمالی.

افزایش دمای جهانی، باعث وقوع الگوهای آب‌و‌هوایی غیرقابل پیش‌بینی شده است. زمستان‌های ملایم و کم‌برف، خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی را در تابستان امسال افزایش خواهند. مسئولان باید مراقب آتش سوزی های امسال باشند.

اداره هواشناسی بریتانیا پیش‌بینی می‌کند که دمای جهانی در سال ۲۰۲۴ بین ۱٫۳۴ تا ۱٫۵۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از متوسط دمای هوا در دوران پیش از صنعتی شدن باشد (یعنی سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰).

ال نینو و لانینا چیست؟

پدیده ال نینو یک الگوی آب و هوایی است که شامل گرم شدن دمای سطح اقیانوس در مرکز و شرق اقیانوس آرام می‌شود.

ال نینو به طور متوسط هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می‌افتد و معمولاً ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و باعث تغییر در جریان آب‌های آزاد، تغییر جهت وزش باد و در پی آن تغییر الگوهای آب و هوایی در مناطق مختلف جهان می‌شود.

لانینا یک پدیده اقیانوسی و جوی است که مشابه ال‌نینو است ولی سردتر از آن. در این پدیده، قسمت مرکزی و شرقی – استوایی اقیانوس آرام، سردتر از حالت طبیعی می‌شود.