تاثیر تغییرات نرخ بهره آمریکا بر زمان شروع کاهش نرخ بهره کانادا

طبق گفته رئیس بانک مرکزی کانادا، نرخ بهره در کانادا لازم نیست دقیقاً مانند نرخ‌های بهره در آمریکا یا سایر نقاط جهان باشد، اما نمی‌تواند تفاوت فاحش و چشمگیری هم داشته باشد.

دلیل این امر به اهمیت ثبات اقتصادی برمی‌گردد. اگر نرخ بهره در کانادا به طور قابل توجهی پایین‌تر از نرخ‌ بهره در آمریکا باشد، ارزش دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا کاهش می‌یابد. این کاهش ارزش، واردات از آمریکا را گران‌تر می‌کند که خود می تواند باعث نوعی فشار تورمی شود.

به همین دلیل، بانک مرکزی کانادا باید در تغییر نرخ‌ بهره خود دقت کند تا بازارهای ارز خارجی واکنش هیجانی نشان ندهند و ارزش دلار کانادا بیش از حد کاهش نیابد.

نرخ بهره پایه در حال حاضر در کانادا ۵ درصد و در آمریکا ۵٫۲۵ تا ۵٫۵ درصد است.

گرچه اختلاف نرخ بهره آمریکا با کانادا نمی تواند از یک حدی بیشتر شود ولی کانادا هنوز به آن حد خطرناک، نزدیک نیست و می تواند قبل از فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را یک یا دوبار کاهش دهد.

فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره خود را به دلیل تورم آمریکا بالا نگه داشته، ولی انتظار می رود که بانک مرکزی کانادا به دلیل پیشرفت‌های اخیر در زمینه مهار تورم، به زودی نرخ‌های بهره خود را کاهش دهد. انتظار می‌رود که این کاهش از ماه‌های جون یا جولای آغاز شود.

بانک مرکزی کانادا باید مراقب باشد که این کاهش‌ها فشار زیادی بر دلار کانادا وارد نکند. این امر نیازمند مدیریت دقیق و محتاطانه است تا از پیامدهای منفی بر اقتصاد کانادا جلوگیری شود.