جزئیات بیشتر در رابطه با مورگج حلال: مورگج حلال از مورگج معمولی گران تر است

همان طور که قبلا اطلاع‌رسانی کرده بودیم، اخیرا دولت فدرال در بودجه جدید خود مفهوم «مورگج حلال» یا «halal mortgages» را معرفی کرده. در این پست به ارائه جزئیات بیشتری در رابطه با این مفهوم پرداخته ایم. 

مورگج حلال چیست؟ 

از آنجایی که ربا در اسلام حرام است، دولت فدرال این نوع مورگج را برای مسلمانان معرفی کرده تا با قوانین اسلامی مطابقت داشته باشد. مورگج حلال به مسلمانان این امکان را می‌دهد تا بدون سود، وام مسکن بگیرند و بتوانند خانه بخرند. 

مورگج حلال توسط چه شرکت‌هایی ارائه می‌شود؟ 

در کانادا دو شرکت Manzil و Eqraz این نوع وام را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها از دستورالعمل‌های تعیین شده توسط «سازمان حسابداری و حسابرسی برای مؤسسات مالی اسلامی» پیروی می‌کنند. 

مورگج حلال چگونه کار می‌کند؟ 

این نوع مورگج با وام‌های مسکن متداول متفاوت است و بر اساس اصول اسلامی مانند مرابحه، مشارکه و اجاره عمل می‌کند. 

مرابحه: بانک ملکی را خریداری می‌کند و آن را دوباره به وام گیرنده می فروشد، اما به قیمت بالاتر و قسطی. 

مشارکه: در این روش بانک و وام گیرنده مشترکاً ملک را خریداری می‌کنند. با گذشت زمان، وام گیرنده می‌تواند سهم بانک را خریداری کند. 

اجاره: در این روش بانک ملک را می‌خرد و به وام گیرنده اجاره می‌دهد. در نهایت وام گیرنده با پرداخت های ماهیانه می‌تواند صاحب ملک شود. 

چرا مورگج حلال از مورگج‌های رایج گران‌تر هستند؟

با توجه به اینکه در مورگج حلال موسسات وام دهنده نمی‌توانند بهره بگیرند، در عوض، از راه‌های دیگر سود می‌برند، مانند خرید ملک و فروش آن به وام گیرنده با قیمت بالاتر یا از طریق قراردادهای مشارکت که حاشیه سود از پیش تعریف شده دارند. 

همچنین، تعداد ارائه دهندگان مورگج حلال در مقایسه با مورگج‌های رایج کمتر است. این رقابت محدود می‌تواند قیمت‌ها را بالا نگه دارد.