مزایا و معایب طرح «تاثیر پرداخت اجاره بر کردیت اسکور»

همان طور که قبلا اطلاع‌رسانی کردیم، دولت فدرال کانادا برنامه‌ای را تحت عنوان منشور حقوق مستاجران معرفی کرده. یکی از بندهای این منشور «تاثیر اجاره بها بر روی کردیت اسکور» است. حالا Equifax Canada در حال بررسی این ایده است تا بتوان آن را عملی کرد. 

کارشناسان این موسسه می‌خواهند از تاریخچه پرداخت اجاره بها برای کمک به محاسبه کردیت اسکور استفاده کنند. در حال حاضر، کردیت اسکور بیشتر بر اساس مواردی مثل استفاده از کردیت کارت یا بازپرداخت وام محاسبه می‌شود. 

شاید بسیاری از جوانان سابقه زیادی در استفاده از ابزارهای مالی نداشته باشند، با این حال آن‌ها به طور منظم اجاره بها را پرداخت می‌کنند. بنابراین می‌توان از این مسئله به نفع کردیت اسکور استفاده کرد. Equifax امیدوار است که با محاسبه پرداخت‌های اجاره بها در کردیت اسکور، افراد بیشتری بتوانند راحت‌تر وام بگیرند، مخصوصا آن‌هایی که اجاره را به موقع پرداخت می‌کنند. 

البته این ایده یک مشکل دارد: همه نمی‌توانند اجاره خود را به موقع پرداخت کنند، به خصوص اگر اجاره بها بالا باشد. بنابراین، مردم باید برای ارائه تاریخچه پرداخت اجاره بهای خود به موسسات مالی، حق انتخاب داشته باشند. چون ممکن است‌ عدم پرداخت به موقع اجاره بها روی کردیت اسکور آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. 

همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود، عدم وجود فناوری محاسبه پرداخت‌های اجاره بها در کردیت اسکور است. موسسات مالی و شرکت‌های فناوری باید ابزارهای مالی را به گونه‌ای ارتقا دهند تا امکان محاسبه این مورد فراهم شود.