راهکار دولت برای کاهش مشکلات مسکن: منشور حقوق مستاجران در کانادا

جاستین ترودو اواخر ماه مارچ، برنامه‌ای تحت عنوان منشور حقوق مستاجران (Canadian Renters’ Bill of Rights) معرفی کرد. این منشور با هدف کاهش چالش جوانان در بازار مسکن معرفی شده و بخش‌های اصلی آن عبارتند از: 

شفافیت در میزان اجاره بها: مستاجران به تاریخچه اجاره بهای واحد دسترسی خواهند داشت. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند موثرتر با صاحبخانه مذاکره کنند. 

کمک حقوقی به مستاجران: اگر یک مستاجر معتقد باشد که به طور ناعادلانه یا بدون دلایل قانونی کافی مجبور به تخلیه شده، از طرف دولت حمایت‌های قانونی و منابع لازم برای اعتراض در دادگاه برای او فراهم می‌شود. 

تاثیر پرداخت اجاره بها بر روی کردیت اسکور: پرداخت اجاره بها در کردیت اسکور لحاظ خواهد شد تا به مستاجران کمک کند که زودتر واجد شرایط دریافت مورگج شوند. البته جزئیات و روش های اجرایی آن هنوز مورد بحث قرار نگرفته.

کارشناسان نظرات متفاوتی نسبت به منشور مستاجران و همچنین تاثیر اجاره بها در کردیت اسکور داشته اند. عده‌ای آن را گامی مثبت در جهت رفع موانع مالکیت خانه می‌دانند.

اما برخی افراد دیگر، گرچه موافق اصول منشور هستند، اما می گویند که هزینه های بالای اجاره مجالی برای پس انداز و تامین داون پیمنت باقی نمی گذارد و در نهایت خانه ای خریداری نخواهد شد.

 

نظر شما در این رابطه چیست؟