تصمیم جدید دولت کانادا: هدف قرار دادن ثروتمندان با افزایش مالیات بر عایدی سرمایه

دیروز سه شنبه ۱۶ آپریل، دولت فدرال کانادا جزئیات بودجه جدید خود را اعلام کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه امسال، افزایش مالیات بر عایدی سرمایه است. این مالیات بیزینس‌ها و افراد ثروتمند را هدف قرار می‌دهد و درآمد ناشی از آن صرف هزینه‌های مسکن و سایر اولویت‌های دولت خواهد شد. 

بر اساس تغییرات جدید، دو سوم سود سرمایه افراد و بیزینس‌های ثروتمند مشمول مالیات می شود که قبلا این عدد ۵۰٪ بوده و حالا افزایش یافته است. این مالیات برای اشخاص حقیقی فقط برای  سودهای بیش از ۲۵۰ هزار دلار اعمال خواهد شد. نرخ‌های مالیاتی جدید از ۲۵ جون اعمال می‌شوند. 

دولت فدرال انتظار دارد با اعمال این تغییر در طی پنج سال، ۱۹٫۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند (حدود ۸٫۸ میلیارد دلار از افراد و ۱۰٫۵ میلیارد دلار از بیزینس ها). همچنین افزایش مالیات بر عایدی سرمایه قرار است بخشی از ۵۳ میلیارد دلار هزینه جدید دولت را جبران کند. 

دولت فدرال می‌گوید که این افزایش مالیات اقدامی برای مقابله با «نابرابری ساختاری» با هدف قرار دادن ثروتمندان و توزیع منابع بین طبقه متوسط و جوانان کانادایی است. با این حال، اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به این اقدام دولت ابراز نگرانی کرده اند. آن‌ها معتقدند که این تغییرات ممکن است سرمایه‌گذاری را متوقف و سیستم مالیاتی را پیچیده کند و رشد اقتصادی و بهره وری را کاهش دهد.