بیش از ۶۰ هزار صاحبخانه در تورنتو از مالیات مسکن خالی شاکی هستند

بیش از ۶۰ هزار صاحب خانه در تورنتو به خاطر مالیات مسکن خالی از شهرداری شاکی هستند. اینها کسانی هستند که یا به زیاد بودن مالیات مسکن خالی اعتراض دارند، یا اصولا ملک مسکونی آنها خالی نبوده، اما با این حال در صورت حساب مالیاتی آن‌ها، مالیات مسکن خالی محاسبه شده است. 

در راستای طرح «مالیات مسکن خالی»، ساکنان تورنتو تا پایان ۱۵ مارچ مهلت داشتند وضعیت خالی بودن یا خالی نبودن ملک خود را اعلام کنند. 

یعنی اگر ساکن خانه هستند، یا آن را اجاره داده‌اند یا ملک مسکونی آن‌ها خالی است، در هر صورت باید وضعیت آن را به اطلاع شهرداری می‌رساندند. در صورتی که مالک تا پایان مهلت مقرر وضعیت ملک خود را مشخص نکند، ملک خالی تلقی شده و مشمول پرداخت مالیات می‌شود. 

در سال ۲۰۲۳، مبلغ مالیات مسکن خالی یک درصد ارزش ملک مسکونی بوده. در سال جاری میزان این مالیات به سه درصد ارزش ملک خالی افزایش پیدا کرده. 

البته همه این صورت حساب‌های مالیاتی اشتباه به خاطر عدم اعلام وضعیت نبوده‌اند، بلکه بسیاری از صاحبخانه ها به صورت حساب‌های مالیاتی سنگین خود اعتراض داشته‌اند. برای مثال یکی از صاحبخانه‌های تورنتویی حدود ۱۲ هزار دلار باید برای مالیات مسکن خالی پرداخت کند.

مسئولان تورنتو پذیرفته اند که نحوه اجرای این طرح با مشکلاتی رو به رو بوده و به نحو احسن انجام نشده است. آن ها در تلاشند که مشکلات به وجود آمده را رفع کنند.

شهرداری در نظر دارد از پرداخت جریمه دیرکرد (حدود ۲۱ دلار) برای مالکانی که در مهلت مقرر وضعیت ملک مسکونی خود را مشخص نکرده اند، چشم پوشی کند. البته هنوز این تصمیم نهایی نشده.