طرح ۶ میلیارد دلاری دولت فدرال برای تسریع ساخت و ساز مسکن در کانادا

دولت فدرال کانادا یک صندوق زیرساخت ۶ میلیارد دلاری برای مقابله با بحران مسکن و تسریع ساخت خانه در کشور، معرفی کرده. 

دولت از استان‌ها و تریتوری‌ها خواسته برای دسترسی به این بودجه مجموعه از اقدامات را در جهت افزایش ساخت مسکن انجام دهند.

یکی از شروط اصلی برای دسترسی به این صندوق این است که شهرداری‌های استان ها باید قوانین منطقه‌بندی خود را به گونه‌ای اصلاح کنند که به طور پیش فرض ساخت خانه‌های چهار واحدی (four-unit dwellings) بدون نیاز به گرفتن تاییدیه مجاز باشد. 

البته چندی پیش داگ فورد (نخست وزیر آنتاریو) اعلام کرد که مخالف ساخت ساختمان های چهار واحدی و بیشتر است. البته نه به این معنی که با افزایش تراکم مسکن مخالف باشد، بلکه او بیشتر نگران ساخت چنین ساختمان‌هایی در مناطقی است که عمدتا از خانه‌های تک خانواری (single-family homes) تشکیل شده‌اند. 

این ابتکار بخشی از استراتژی دولت برای افزایش ساخت خانه‌های «missing middle»، مانند خانه‌های دوبلکس، تریپلکس، تاون هاوس و دیگر ساختمان‌های مسکونی چند واحدی است. 

همچنین این صندوق بخشی از تلاش‌های دولت برای احیا و نوسازی برنامه مسکن به روش جنگ جهانی دوم و با استفاده از نقشه‌های استاندارد از پیش تایید شده است. نقشه‌های از پیش تایید شده، ساخت مسکن را تسهیل می‌کنند و باعث می‌شوند تا سازندگان در مدت زمان کوتاه، واحدهای مسکونی بیشتری بسازند. 

استان‌ها تا اول ژانویه ۲۰۲۵ و تریتوری‌ها تا اول آپریل ۲۰۲۵ فرصت دارند تا با دولت فدرال برای دسترسی به این صندوق به توافق برسند. در صورت‌ عدم توافق، سهمیه‌ای که استان‌ها و تریتوری‌ها از این صندوق دارند به شهرداری‌ها منتقل خواهد شد.