رتبه‌بندی دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در ۱۰ کشور ثروتمند: هلند اول، کانادا آخر

یک نظرسنجی از مردم ۱۰ کشور ثروتمند انجام شده که در آن دو پرسش اساسی در مورد مراقبت‌های بهداشتی مطرح شده که کانادا در هر دو مورد رتبه آخر را کسب کرده. 

پرسش اول اینکه آیا شما به دکتر یا کلینیکی دسترسی دارید که معمولا برای مراقبت‌های پزشکی به آن مراجعه کنید؟ دوم اینکه آیا هر موقع که بخواهید می‌توانید برای همان روز یا روز بعد یک وقت ملاقات با یک دکتر یا پرستار داشته باشید؟ در هر دو مورد کانادا وضع بدتری نسبت به ۹ کشور دیگر داشته است. 

از بین کانادایی‌های بالای ۱۸ سال، ۸۶٪ گفته‌اند که به پزشک و کلینیک دسترسی دارند، در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۶ معادل ۹۳٪ بوده.

یعنی الان حدود ۴ میلیون نفر در کانادا به راحتی به مراقبت‌های اولیه دسترسی ندارند. میانگین این دسترسی در بین ۱۰ کشور ثروتمند جهان ۹۳٪ است. هلند بهترین رتبه را با ۹۹٪ داشته است. 

ده کشوری که این مطالعه در آن‌ها انجام شده، به ترتیب رتبه، هلند، نیوزیلند، بریتانیا، آلمان، استرالیا، سوئیس، فرانسه، سوئد، آمریکا و کانادا بوده اند. 

در موضوع دسترسی سریع، تنها ۲۶٪ از کانادایی‌ها گفته‌اند که در صورت نیاز می‌توانند همان روز یا روز بعدی با پزشک یا پرستار قرار ملاقات دریافت کنند. این عدد در سال ۲۰۱۶، معادل ۴۶٪ بوده است. 

همچنین مشخص شده که ۲۹٪ کانادایی‌ها با افسردگی، اضطراب یا مشکلات دیگری مربوط به سلامت روان زندگی می‌کنند.