کانادا ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف می‌کند

کانادا اعلام کرده است که ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف می‌کند. این تصمیم در واقع یک حرکت نمادین نیست و یک اقدام کاملا جدی است. این موضوع توسط وزیر امور خارجه کانادا، ملانی جولی، اعلام شده. 

کانادا، که یکی از متحدان کلیدی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و هرساله میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد، پس از حمله ۷ اکتبر حماس، ارسال سلاح‌های خود به اسرائیل را به تجهیزات غیرکشنده مانند بی‌سیم و تجهیزات مشابه محدود کرده بود. 

مقامات کانادایی بیان کردند که به دلیل شرایط موجود، امکان ارسال هر نوع تجهیزات نظامی به اسرائیل وجود ندارد. از ژانویه، هیچ صادراتی صورت نگرفته. اسرائیل به شدت از این تصمیم انتقاد کرده است، و وزیر امور خارجه اسرائیل هم اعلام کرده که این اقدام حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر تروریست‌های حماس را زیر سوال می‌برد. 

اسرائیل یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان تسلیحات نظامی از کانادا بوده است و جزو ده کشوریست که بیشترین تجهیزات نظامی را از کانادا دریافت می‌کرده است. 

در حالی که نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرده، نسبت به اسرائیل به دلیل افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه، انتقاداتی را مطرح کرده است. 

پارلمان کانادا نیز یک قطعنامه غیرالزام‌آور تصویب کرده که از جامعه بین‌المللی می‌خواهد به دنبال یک راه‌حل دو دولتی بین اسرائیل و فلسطینیان باشد. 

این موضوع منجر به طرح دعوای حقوقی در چندین کشور جهان شده است. در ماه مارس، ائتلافی از وکلای کانادایی و کانادایی‌های فلسطینی‌تبار، شکایتی را علیه دولت کانادا مطرح کردند که خواستار تعلیق صادرات تسلیحات به اسرائیل بودند. آن‌ها ادعا کردند که اتاوا با این کار هم قوانین داخلی و هم بین‌المللی را نقض می‌کند. 

این اقدامات و انتقادات، نشان‌دهنده تغییر در سیاست خارجی کانادا در قبال اسرائیل است و بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته است.