تورم کانادا در ماه فوریه به ۲٫۸ درصد کاهش یافت

اداره آمار کانادا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در ماه فوریه به ۲٫۸ درصد کاهش یافته است. این کاهش تورم،‌بیشتر به دلیل بهبود قیمت گروسری بوده. به گفته این موسسه، تورم کلی در ماه فوریه ۲٫۸ درصد بود که نسبت به ۲٫۹ درصد در ژانویه، کاهش داشته است. 

این خبر خوبی است. چرا که بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره، به تورم چشم دوخته است. هدف بانک مرکزی تورم دو درصدی است اما هر عددی در بازه بین ۲ و ۳ درصد احتمال کاهش نرخ بهره را افزایش می‌دهد. 

این کاهش تورم، اکثر اقتصاددانان را که تا دیروز انتظار افزایش تورم در ماه فوریه را داشتند، شگفت‌زده کرد. کاهش رشد قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی یکی از بزرگ‌ترین عوامل پایین آمدن تورم بوده است. 

میانگین قیمت گروسری در ماه فوریه، ۲٫۴ درصد افزایش یافته. این در حالی است که تورم قیمت مواد غذایی در ماه قبل از آن، ۳٫۴ درصد بوده. اداره آمار کانادا اشاره کرد که از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون، این اولین بار است که در یک ماه، تورم مواد غذایی کمتر از نرخ تورم کلی است. 

طبق آمار، قیمت میوه‌های تازه، گوشت فرآوری‌شده و ماهی در ماه فوریه نسبت به سال گذشته کاهش یافته، در حالی که سایر خوراکی‌ها از جمله نان و لبنیات شاهد رشد قیمت اما با سرعت کمتری نسبت به ژانویه بوده اند. 

اداره آمار کانادا گفته که خدمات تلفن و اینترنت ارزان‌تر نیز به کاهش تورم کمک کرده زیرا سرویس پرووایدر‌ها طرح‌های ارزان‌تری ارائه می‌دهند. 

در همین حال، هزینه‌های مسکن همچنان بر بودجه خانوارها فشار می‌آورد. قیمت سرپناه در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶٫۵ درصد افزایش یافت که از ۶٫۲ درصد در ژانویه بیشتر است. 

اداره آمار کانادا همچنین گفته که قیمت بنزین در ماه فوریه ۰٫۸ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.