افزایش ۴۱ درصدی ورشکستگی کسب‌وکارهای کانادایی در سال ۲۰۲۳

بسیاری از مشاغل کانادایی با نبردی دشوار برای بقا روبرو هستند و آمارها نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهند. ورشکستگی کسب‌وکارها در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۴۱ درصد افزایش یافته است. این افزایش شکست بیزینس ها، در ۳۶ سال اخیر بی سابقه بوده است.

آخرین داده‌ها از شرکت‌های Equifax Canada و Trend نشان می‌دهند که تعداد شرکت‌هایی که در سه ماهه چهارم سال گذشته حداقل یک پرداخت را در بدهی‌های خودشان نتوانسته‌اند به موقع انجام دهند، در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۴ درصد افزایش داشته است. 

یکی از عوامل اصلی این افزایش فشار بر کسب‌وکارها، بازپرداخت وام‌های حساب تجاری اضطراری کانادا (CEBA) است که در دوره کوید به کسب و کار‌ها داده شده بود. با سپری شدن مهلت بازپرداخت این وام‌ها، بسیاری از کسب‌وکارها با فشارهای مالی ناشی از پرداخت‌های ماهانه همراه با نرخ بهره بالاتر مواجه شده اند. 

در ۱۹ ژانویه امسال، وام‌های CEBA به وام سه‌ساله با سود پنج درصد تبدیل شد. این وضعیت کاملاً در تضاد با شرایط اولیه دریافت وام یعنی بدون بهره و بدون نیاز به پرداخت ماهانه، است. 

رئیس بخش راه‌حل‌های تجاری در شرکت Equifax کانادا می‌گوید: کسب‌وکارهای کانادایی با طوفان کامل فشار اقتصادی مواجه هستند. پایان مهلت اولیه برای پرداخت اقساط وام‌های CEBA، همراه با افزایش هزینه‌های ورودی (هزینه مواد اولیه و خدمات لازم برای تولید)، هزینه‌های نیروی کار و افزایش نرخ بهره، محیطی چالش برانگیز را برای کسب‌وکارهای کانادایی ایجاد کرده است. 

او در ادامه گفت: این عوامل به روند رو به رشد شکست کسب‌وکارها کمک می‌کنند. میزان ورشکستگی‌ها که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است، نشان‌دهنده میزان فشارهای مالی است که بیزینس‌ها با آن مواجه هستند.