اثرات زمستان نسبتا گرم امسال در کانادا: وقوع آتش سوزی و خشکسالی در بهار و تابستان

از آنجایی که کانادا در زمستان امسال، دماهای گرم‌تر از حد معمول را تجربه کرده، کارشناسان احتمال می‌دهند که در بهار و تابستان امسال باید خود را برای رویدادهای شدید آب‌ و هوایی از جمله خشکسالی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سیل در بهار و تابستان آماده کنیم.

به گفته کارشناسان علت گرمای غیر معمول زمستان امسال پدیده ال نینو است. پدیده ال نینو یک الگوی آب و هوایی است که شامل گرم شدن دمای سطح اقیانوس در مرکز و شرق اقیانوس آرام می‌شود. 

این پدیده به طور متوسط هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می‌افتد و معمولاً ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و باعث تغییر در جریان آب‌های آزاد، تغییر جهت وزش باد و در پی آن تغییر الگوهای آب و هوایی در مناطق مختلف جهان می‌شود.

هوای گرم باعث کاهش بارندگی هم بوده. ما در تورنتو معمولاً حدود ۸۰ میلی‌متر بارندگی باران یا برف در ماه فوریه داریم، اما امسال فقط ۳ میلی‌متر باران داشتیم.

اثرات بارش کم در سراسر کشور به روش‌های مختلفی در طول بهار و تابستان احساس خواهد شد. زمین در زمستان امسال بسیار خشک بوده و شاید بتوان گفت که هیچ برف قابل توجهی نداشته. این موضوع بر آتش‌سوزی‌های جنگلی تأثیر می‌گذارد و شروع آتش سوزی را آسان تر می کند.

به گفته کارشناسان بخش‌هایی از کانادا شاید در حال حاضر با شرایط خشکسالی مواجه باشند. اگر بارش کم ماه گذشته را در نظر بگیریم، باید بگوییم که ما اکنون در خشکسالی هستیم. اگر این شرایط تا بهار ادامه یابد، می‌تواند آتش‌سوزی‌ها را تشدید کند.