بهبود شرایط بازار وام مسکن در تورنتو: فرصت های جدید برای خریداران

یکی از مدیران شرکت کارگزاری وام مسکن Ratehub در تورنتو، می‌گوید امروز شرایط بازار برای دریافت وام مسکن نسبت به پاییز گذشته که نرخ‌ها به اوج خود رسیدند، بهتر است. 

بهره مورگج با نرخ ثابت به حدی کاهش یافته که برخی از وام‌های سه یا پنج‌ ساله دارای نرخ‌های بهره کمتر از پنج درصد هستند. بر اساس اطلاعات شرکت Ratehub، برخی از خریداران خانه می‌توانند نرخ مورگج پنج‌ساله بیمه شده را تا ۴٫۷۹ درصد دریافت کنند. 

نرخ‌های ثابت وام مسکن به بازار اوراق قرضه کانادا مرتبط هستند که بسته به انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی کانادا، افزایش یا کاهش می‌یابند. 

به گفته مسئولان Ratehub، خوش‌بینی‌های زیادی در مورد کاهش نرخ بهره پایه از سوی بانک مرکزی در مقطعی از سال جاری وجود دارد. بیشتر اقتصاددانان بسته به میزان تورم و سایر داده‌های اقتصادی، کاهش نرخ بهره را برای اواخر بهار یا اوایل تابستان پیش‌بینی کرده اند.

رئیس بانک مرکزی کانادا اخیرا اعلام کرده، زمانی که نرخ‌ها شروع به کاهش کنند، با همان سرعتی که افزایش یافته‌اند کاهش نخواهند یافت و بعید است که به پایین‌ترین سطح خود قبل از پاندمی کرونا برسند. 

تفاوت بین نرخ بهره ثابت و متغیر چیست؟ 

در وام مسکن با نرخ ثابت، پرداخت‌های ماهیانه صاحب خانه و نرخ بهره مورگج در طول مدت زمان بازپرداخت، ثابت می‌مانند. اما وام مسکن با نرخ بهره متغیر یا قابل تنظیم، دارای نرخ بهره قراردادی است که مطابق با تصمیمات بانک مرکزی کانادا، افزایش و کاهش می‌یابد. چنین حالتی شاید باعث شود که مالک خانه بسته به تصمیمات بانک مرکزی، اقساط بیشتر یا کمتری بپردازد.

در نهایت، تصمیم گیری بین مورگج با نرخ متغیر یا ثابت به شرایط مالی فرد، تحمل ریسک و انتظارات برای نرخ های بهره آتی بستگی دارد. به متقاضیان مورگج توصیه می‌شود که گزینه‌های خود را به دقت بررسی کنند و با یک متخصص مورگج مشورت کنند تا آگاهانه ترین تصمیم را بگیرند.