تعداد خانه های خالی برای اجاره در کانادا در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین حد خود رسیده

اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می دهد میانگین اجاره‌ بها در کانادا در سال گذشته رشد بی‌سابقه‌ای داشته، چون تقاضا از عرضه پیشی گرفته. به دلیل همین افزایش تقاضا، تعداد خانه‌های خالی برای اجاره در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱٫۵ درصد رسیده. این نرخ در سال ۲۰۲۲ حدود ۱٫۹ درصد بود.

گزارش سالانه شرکت مورگج و مسکن کانادا (CMHC) که به‌ تازگی منتشر شده می‌گوید که تعداد واحدهای اجاره‌ای خالی در سال گذشته، کمترین میزان از سال ۱۹۸۸ بوده، یعنی از سالی که این شرکت شروع به ثبت تعداد خانه های خالی اجاره ای کرده است.

نرخ ملی مسکن خالی (national vacancy rate) نشان‌ دهنده درصد واحدهای مسکونی خالی و در دسترس در سراسر کشور است. هر چقدر این عدد پایین تر باشد، یعنی رقابت بین مستاجران برای پیدا کردن واحد اجاره ای بیشتر است و مالکان انگیزه بیشتری برای افزایش اجاره بها دارند. این یکی از اصلی ترین دلایل افزایش اجاره بها در کاناداست.

برای کاندوهای دو خوابه که جهت اجاره در نظر گرفته شده‌اند، میانگین تعداد واحد مسکونی خالی از ۱٫۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۰٫۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

این گزارش می گوید که احیای ساخت‌ و ساز رنتال های جدید دلگرم‌ کننده است، اما برای تسهیل بازار و مهار افزایش اجاره‌ بها کافی نیست.