روند کلی دریافت اقامت دائم کانادا برای دانشجویان بین المللی

گزارش‌ها نشان می‌دهند که سال ۲۰۲۳، سال مهمی از نظر افزایش جمعیت و افزایش روند مهاجرپذیری برای کانادا بوده. 

همان طور که می‌دانید بخش مهمی از مهاجران کانادا را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. کانادا یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است و اکثر دانشجویان پس از ورود به کشور بعد از چند سال اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند. 

طبق آمار در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۲ هزار دانشجوی بین المللی توانستند اقامت دائم کانادا (PR) را دریافت کنند که حدودا ۱۰ هزار نفر از سال ۲۰۲۲ بیشتر است. 

روند دریافت اقامت دائم برای اکثر دانشجویان بین المللی از طریق تجربه کار کانادایی که پس از فارغ التحصیلی کسب می‌کنند، تسهیل می‌شود. به طور کلی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بسته به مدت زمان طول دوره تحصیل، می‌توانند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) دریافت کنند. 

البته دولت در آپدیت اخیر خود اعلام کرده که دانشجویان کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی علیرغم اینکه دوره تحصیل کوتاهی دارند، می‌توانند برای مجوز کار ۳ ساله درخواست دهند. 

برخی از دانشجویان هم مستقیما پس از فارغ التحصیلی از طریق جریان‌های خاص برنامه نامزدهای استانی (PNP) که برای فارغ التحصیلان بین المللی طراحی شده است، اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳ هزار دانشجو از این طریق اقامت دائم گرفتند. 

به طور کلی کشور کانادا به خاطر کیفیت آموزش و فراهم کردن بستر کار پس از فارغ التحصیلی و در نهایت امکان دریافت اقامت دائم، یکی از مقاصد محبوب برای ادامه تحصیل شناخته می‌شود.