سقف موقت دو ساله دولت فدرال کانادا برای پذیرش دانشجویان بین المللی

امروز صبح (۲۲ ژانویه) مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا جزئیات بیشتری راجع به برنامه دولت در رابطه با محدودیت پذیرش دانشجویان بین المللی ارائه کرده. 

به گفته وزیر مهاجرت، کانادا در سال ۲۰۲۴ میزان صدور استادی پرمیت را برای دانشجویان بین المللی تا ۳۵ درصد کاهش خواهد داد. این بخشی از سقف موقت دو ساله دولت فدرال برای پذیرش دانشجویان بین المللی است. 

بر این اساس، سقف صدور مجوزهای تحصیلی به ۳۶۴ هزار عدد در سال ۲۰۲۴ محدود شده است (۳۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳). میزان محدودیت سال ۲۰۲۵ در پایان سال جاری مجدداً ارزیابی می‌شود. 

هدف دولت از ایجاد این سقف، رسیدگی به مسائل مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی عنوان شده. دولت فدرال می‌گوید که دانشگاه‌ها با دریافت شهریه‌های بسیار بالا از دانشجویان بین المللی، آن‌ها را استثمار می‌کنند و برای اینکه پول بیشتری دریافت کنند، دانشجوی بیشتری پذیرش می‌کنند. دولت نگران افزایش تعداد دانشجویان بین المللی و تأثیر آن بر هزینه‌های تحصیل و کیفیت آموزش در کاناداست. 

توجه داشته باشید که دانشجویان متقاضی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحت تاثیر این سقف قرار نخواهند گرفت. همچنین کسانی که الان دارای استادی پرمیت هستند، شامل این محدودیت نمی شوند.

ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجویان بین المللی و تعیین سقف در پذیرش آن‌ها در هر استان متفاوت است، یعنی در برخی از استان‌های کانادا شاهد کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان بین‌المللی خواهیم بود و در برخی دیگر این کاهش چندان زیاد نیست. 

همچنین میلر اذعان داشت که این سقف راه حل جامعی برای حل مشکل کمبود مسکن نیست، بلکه برای اطمینان از کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های کاناداست.