مقایسه شهریه دانشجویان بین المللی و دانشجویان داخلی در کانادا

کانادا سالانه میزبان تعداد زیادی دانشجوی بین المللی از سراسر جهان است و یکی از محبوب ترین کشورها در زمینه پذیرش دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

دانشجویان بین المللی می توانند در این کشور تحت استانداردهای آموزشی شناخته شده تحصیل کنند. تحصیل در کانادا علاوه بر مزایایی که دارد با چالش های خاص خودش همراه است. یکی از چالش ها تفاوت قابل توجه شهریه بین دانشجویان بین المللی و دانشجویان داخلی است.

اخیرا گزارشی در وب سایت CICNews منتشر شده که تفاوت شهریه رشته های مختلف را در مقاطع مختلف نشان داده. این اطلاعات بر اساس ارقام شهریه سالانه ۲۰۲۳-۲۰۲۴ تهیه شده اند.

تفاوت شهریه دانشجویان بین المللی و داخلی چقدر است؟

متوسط ​​شهریه برای دانشجویان داخلی در مقطع کارشناسی حدود ۷ هزار دلار  و برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط حدود ۳۸ هزار دلار است، یعنی تقریبا شهریه دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی بیش از ۵ برابر دانشجویان داخلی است. 

در مقطع کارشناسی ارشد، متوسط شهریه دانشجویان داخلی حدود ۷۶۰۰ دلار اعلام شده. در حالی که شهریه دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد به طور متوسط ​​حدود ۲۲ هزار دلار است، یعنی تقریبا ۳ برابر بیشتر.

به گفته کارشناسان با اینکه شهریه دانشجویان بین المللی در کانادا از شهریه دانشجویان داخلی بیشتر است، اما هنوز به طور متوسط بسیار کمتر از شهریه دانشجویان بین المللی در سایر کشورهای دنیا مثل آمریکا، بریتانیا و استرالیاست.