رئیس بانک مرکزی کانادا: علیرغم کاهش تورم احتمالا نرخ بهره افزایش خواهد یافت

علیرغم کاهش نرخ تورم در کانادا، رئیس بانک مرکزی ضمن تمجید از این دستاورد، اعلام کرده که در صورت نیاز، نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد.

گزارش اخیر آمار کانادا نشان داد که نرخ تورم در ماه جون به ۲٫۸ رسیده و در محدوده هدف بانک مرکزی کانادا (بین ۲ تا ۳ درصد) قرار گرفته. به گفته کریستیا فریلند، وزیر دارایی کشور، نرخ تورم کانادا، پایین‌ترین نرخ تورم در بین کشورهای G7 است.

اما سخنان تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا نشان می‌دهد که فعلا خبری از کاهش نرخ بهره نیست و شاید برعکس، افزایش هم پیدا کند.

در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی نرخ بهره پایه (key interest rate) را ۰٫۲۵ درصد افزایش داد و به ۵ درصد رساند. در آن زمان آخرین نرخ تورم اعلام شده در کانادا (در ماه می) ۳٫۴ درصد بود.

حالا برای بسیاری سوال شده که چرا در زمانی که تورم کاهش یافته، نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند؟

به گفته اقتصاددانان در سیاست‌های پولی تاخیر وجود دارد. یعنی ممکن است یک تا دو سال طول بکشد تا افزایش نرخ بهره به طور کامل بر روی اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.

از طرفی بانک مرکزی کانادا صراحتا اعلام کرده که می‌خواهد نرخ تورم را به ۲ درصد برساند، نه کمتر و نه بیشتر. پس تا رسیدن به این هدف، نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

طبق پیش بینی بانک مرکزی، سال آینده نرخ تورم کانادا در محدوده ۳ درصد قرار خواهد گرفت و تا اواسط ۲۰۲۵ به ۲ درصد خواهد رسید.

البته اقتصاددانان معتقدند که کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به ۲ درصد، چالش برانگیز است. چون در حال حاضر، عامل کاهش تورم، پایین بودن قیمت بنزین بوده. در حالی که قیمت بقیه اقلام – مثل مواد غذایی – در حال افزایش است. نرخ تورم ماه جون، بدون احتساب بنزین، ۴ درصد اعلام شده.

افزایش نرخ بهره شاید به مهار تورم کمک کند، اما تبعاتی هم برای مردم کانادا در پی داشته. برای مثال، یکی از گروه‌هایی که بیشترین ضرر را از افزایش نرخ بهره دیده اند، کسانی هستند که مورگج با نرخ متغیر دریافت کرده اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که بسیاری از این افراد تحت فشار مالی قرار گرفته‌اند و بعضی حتی مجبور شده‌اند که واحد مسکونی خود را بفروشند.