«مقررات سوخت پاک» در کانادا از اول جولای ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد

از اول جولای ۲۰۲۳، قوانین جدیدی تحت عنوان «مقررات سوخت پاک» در کانادا اجرا خواهد شد. این مقررات با هدف کاهش میزان آلودگی خودروها و کامیون‌ها و در عین حال کنترل قیمت سوخت، وضع شده اند.

طبق مقررات جدید، قرار است به تدریج سوخت‌های پاک جایگزین سوخت‌های فعلی که آلایندگی بیشتری دارند، شوند. یعنی به مرور از میزان «کربن» سوخت کم شود.

هدف این است شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده سوخت، به مرور زمان از مواد آلاینده کمتری در سوخت‌های خود استفاده کنند. طبق پیش بینی ها، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ درصد از میزان انتشار آلاینده‌ها کم خواهد شد.

البته مخالفان دولت مثل پیر پولیو، رهبر محافظه کاران کانادا، معتقدند این مقررات نسخه دوم مالیات کربن (carbon tax) است و در این شرایط که مردم با گرانی ها دست و پنجه نرم می کنند، باعث افزایش قیمت بنزین و به تبع آن، افزایش قیمت همه چیز خواهد شد.

مالیات کربن چیست؟

دولت کانادا سیاست‌هایی را برای مقابله با تغییرات اقلیمی اعمال کرده. از جمله مهمترین آن ها، اعمال مالیات کربن است.

یعنی دولت کانادا به ازای هر تن انتشار گاز گلخانه ای، مبلغی را به عنوان مالیات کربن از مردم و بیزنس‌ها دریافت می‌کند. این مالیات روی بسیاری از قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

اما مقررات سوخت پاک با مالیات کربن فرق دارد:

هدف مالیات کربن این است که میزان مصرف سوخت را کاهش دهد. اما هدف مقررات جدید سوخت پاک این است که سوخت مصرفی کربن کمتری داشته باشد.

آیا «مقررات سوخت پاک» روی قیمت بنزین تاثیر می‌گذارد؟

طرح جدید باعث افزایش قیمت سوخت خواهد شد، اما دولت می گوید این اتفاق به همین زودی نمی‌افتد. چرا که شرکت ها یک سال مهلت دارند که به مقررات جدید عمل کنند. طبق پیش بینی دولت، قیمت بنزین تا ۲۰۳۰، تا لیتری ۱۷ سنت افزایش خواهد یافت.

اما مخالفان می گویند این افزایش قیمت ممکن است زودتر اتفاق بیفتد و بیشتر از این میزان هم باشد.

البته از طرفی این مقررات برای محیط زیست مفید هستند. مقررات سوخت پاک از سال ۲۰۱۶ توسط دولت پیشنهاد داده شده بود اما تا الان پروسه تصویب و اجرایی شدن آن طول کشیده. این مقررات موافقان و مخالفان زیادی دارد. اما به طور کلی گروه‌های حامی محیط زیست و صنعت از آن حمایت می‌کنند.