گوگل هم مثل فیسبوک، دسترسی مردم کانادا را به مطالب سایت های کانادایی مسدود می کند

گوگل هم به متا پیوست. در آینده نزدیک، اخبار و محتوای خبری رسانه‌های کانادایی برای کاربران کانادایی گوگل نشان داده نخواهد شد.

پس از آن که دولت کانادا لایحه جدید خود در رابطه با حق انتشار مطالب خبری در پلتفرم‌هایی مثل گوگل، فیسبوک و اینستاگرام را تصویب کرد، شرکت متا (صاحب فیسبوک و اینستاگرام) دسترسی کاربران کانادایی به محتوای سایت های کانادایی را مسدود کرد.

حالا گوگل هم اعلام کرده قرار است محتوای اخبار سایت های کانادایی را از موتور جستجوی خود، اپلیکیشن Discover و پلتفرم Google News حذف کند. این یعنی کسانی که در کانادا زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به این مطالب دسترسی داشته باشند.

انتظار می‌رود این تغییرات تا ۶ ماه آینده رسما اعمال شوند و مردم هم این تغییرات را حس کنند.

این اقدام گوگل به عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان، می‌تواند پیامدها و آثار مخربی برای رسانه‌های کانادایی به همراه داشته باشد. چون به هر حال رسانه‌ها به پلتفرم‌هایی مثل گوگل برای انتشار اخبارشان نیاز دارند.

مسئولان کانادایی به دنبال این هستند که رسانه‌های محلی بابت منتشر شدن مطالبشان در رسانه‌های اجتماعی، درآمدی را کسب کنند و یک توازن بین پلتفرم‌های انتشار مثل گوگل و رسانه‌های محلی به وجود بیاید.

آن‌ها معتقدند که پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک و گوگل، با انتشار مطالب تولید شده توسط رسانه‌های محلی، به درآمدهای قابل توجهی می‌رسند و باید بخشی از این درآمد را با رسانه‌های صاحب محتوا به اشتراک بگذارند.

تعدادی از رسانه‌های خبری کانادایی مثل CBC و CTV هم قبلا اعلام کرده بودند که رسانه‌های اجتماعی باید بابت انتشار اخبار به این خبرگزاری‌ها پول بدهند.