مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر بین جوانان آنتاریو سه برابر شده

تحقیقات نشان می‌دهند، مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان در استان آنتاریو، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ سه برابر شده.

بر اساس پژوهش انجام شده در Unity Health Toronto، میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله در سال اول شیوع کرونا، حدود ۱۶۹ نفر بوده.

تقریبا ۹۴ درصد افرادی که در دوران پاندمی به خاطر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند، فنتانیل (Fentanyl) مصرف کرده بودند. فنتانیل، یک شبه مرفین بسیار قوی است و برای بی‌هوشی استفاده می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که تعداد مراجعات اورژانسی به بیمارستان های آنتاریو – به خاطر مصرف مواد مخدر – در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، حدودا چهار برابر شده.

به طور کلی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، برای گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۷۵۲ مورد مرگ، ۷۱۱ مورد بستری و ۵۴۰۱ مورد مراجعه به اورژانس گزارش شده.

محققان دریافتند که حدود نیمی از جوانانی که در اثر استفاده از مواد مخدر جان خود را از دست داده اند، دارای اختلال مصرف مواد مخدر بوده اند و حدود دو سوم کل مرگ و میرهای مرتبط با مواد مخدر، در کسانی رخ می دهد که اختلال دارند.

به گفته کارشناسان، این نتایج نشان می‌دهد که جوانان با موانع زیادی برای دسترسی به ترک اعتیاد دارویی مواجه هستند و علت آن می‌تواند تردید پزشکان در استفاده از داروهایی مثل متادون یا بوپرنورفین برای جوانان باشد.

همچنین ممکن است، بیمار جوان تمایلی به شروع رژیم متادون نداشته باشد، چون برای دریافت دارو باید هر روز به داروخانه مراجعه کند.

بنابراین، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند از درمان‌های دیگر استفاده شود، مثل تزریق بوپرنورفین که ماهی یک بار است.

همچنین، باید استراتژی‌هایی مثل تضمین دسترسی به مسکن پایدار (stable housing)، رسیدگی به ناامنی غذایی و رفع موانع حوزه سلامت روان در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا جلوی آسیب‌های مصرف مواد مخدر گرفته یا حداقل از میزان آن کم شود.