کشف جدید یک محقق ایرانی در کانادا که می تواند سرعت پیر شدن انسان را کاهش دهد

رسانه های کانادایی از نتایج یک پژوهش بزرگ خبر داده اند که توسط یک دانشجوی ایرانی و استادش انجام شده.

دکتر «هادی تبرایی»، محقق دانشگاه ساسکاچوان و استادش «مایکل وو» به تازگی دو ژن در کرم‌ها کشف کرده اند که می‌تواند باعث کند شدن روند پیری در انسان‌ها شود.

به گفته این تیم تحقیقاتی، آن‌ها در مطالعه خود از نوعی کرم به نام C. elegans استفاده کردند و پروسه تحقیقاتشان حدود ۳ سال طول کشیده است. این مطالعه در مجله Aging Cell هم چاپ شده.

طبق یافته‌های پژوهش، اگر این دو ژن خاص در کرم‌ها را غیرفعال کنیم، باعث پیری زودرس در آن‌ها می‌شود و نکته جالب اینجاست که انسان‌ها هم این دو ژن را دارند.

اطلاعات DNA کرم‌ها حدود ۴۰ درصد شبیه انسان هاست. بر همین اساس دانشمندان علاقمندند بدانند که چگونه می‌توان در این ژن‌ها تغییرات ایجاد کرد. آن‌ها به دنبال این هستند که با استفاده از ترکیبات دارویی یا ترکیبات طبیعی بر روی فعالیت این ژن‌ها تاثیر بگذارند.

در گام بعدی این تحقیق، دانشمندان در نظر دارند تا تغییرات ژن‌ها را بر روی حیوانات، مخصوصا حیواناتی که به انسان شبیه‌تر هستند (مثل موش)، بررسی کنند.

اگر نتایج آزمایشات نتیجه بخش بود، می‌توان انتظار داشت که بتوان آن را بر روی انسان هم امتحان کرد و باعث کند شدن روند پیری در انسان‌ها شد.

البته آقای مایکل وو گفته که تکمیل این تحقیقات و انجام آزمایش بر روی حیوانات تقریبا ۱۰ سال طول می‌کشد و به مطالعه بیشتری نیاز دارد.