می خواهید شریکی در کانادا «کاتج» بخرید؟ نکاتی که قبل از شراکت باید بدانید

با گرم شدن هوا و رسیدن تابستان، دوباره تمایل مردم در کانادا به خرید cottage بیشتر می‌شود و عده‌ای تصمیم می‌گیرند تا با خانواده یا دوستانشان به طور مشترک کاتج خریداری کنند.

به طور کلی خرید کاتج به خاطر داون پیمنت و ریسک کمتر، برای مشارکت در زمینه ملک، گزینه خوبیست.

اما به گفته کارشناسان، بهتر است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه و خرید کاتج به صورت شریکی، یک سری مسائل را به دقت بررسی کنید. در ادامه این موارد را توضیح داده ایم.

کردیت: یک اصل مهم و اساسی

وقتی دو یا چند نفر با هم به صورت شریکی کاتج می‌خرند، در همه امور مالی شریک هستند. یعنی اگر پرداخت اقساط با تاخیر انجام شود یا هر گونه مشکل مالی به وجود آید، روی کردیت اسکور همه شرکا تاثیر می‌گذارد.

همچنین، موقع گرفتن وام، کردیت اسکور هر کدام از مالکین بررسی می‌شود و طبیعتا اگر یک نفر رتبه پایین‌تری داشته باشد، مورگج با نرخ بهره بالاتری برایتان در نظر گرفته می‌شود.

نوع قرارداد مالکیت: joint tenancy یا tenant-in-common

قرارداد joint tenancy: در این نوع قرارداد، دو یا چند نفر مالک یک ملک هستند و حقوق و مسئولیت های برابر با هم دارند. اگر یکی از شرکا فوت کند، سهم او به مالک یا مالکان دیگر می‌رسد.

قرارداد tenant-in-common: در این نوع قرارداد، هرکس به میزانی پولی که پرداخت کرده در ملک سهیم است. بنابراین می تواند حقوق و مسئولیت های مالکان برابر باشد، می تواند نباشد و به میزان سهمی که خریده اند تعلق گیرد، مثلا ۲۵ درصد در مقابل ۷۵ درصد. در این نوع قرارداد، سهم مالک فوت شده به وارثان او می‌رسد و اگر آن‌ها تمایلی به داشتن کاتج نداشته باشند، مالک یا مالکان باقی مانده معمولا باید سهم آنان را بخرند.

مالیات سود حاصل از فروش کاتج

تصور کنید قبلا یک کاتج را به قیمت ۵۰۰ هزار دلار خریده‌اید و حالا این کاتج ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارزش دارد. اگر این ملک را بفروشید باید ۲۵۰ هزار دلار بابت «مالیات سود حاصل از فروش» به دولت آنتاریو پرداخت کنید. (۲۵ درصد مالیات برای سود ملک تفریحی در آنتاریو).

این مبلغ بین مالکان به طور مساوی تقسیم می‌شود و هر کس باید سهم خودش را بپردازد.

با توجه به موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که در وهله اول باید بدانید چه کسی برای شراکت مناسبت است و بعد اقدام به خرید کنید.