اصلاحات جدید حقوق مسافران هوایی در کانادا: ایرلاین‌ها نمی‌توانند از پرداخت غرامت فرار کنند

اخیرا وزیر حمل و نقل کانادا اعلام کرده که برای بازنگری منشور حقوق مسافران کانادا پیشنهاداتی ارائه شده. پیشنهادات جدید به نفع مسافران هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا راحت‌تر غرامت دریافت کنند.

این بدان معناست که در منشور جدید، ایرلاین‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که اختلالات به وجود آمده خارج از کنترل آن‌ها بوده و از پرداخت غرامت فرار کنند.

به زبان ساده تر، از این به بعد به جای اینکه مسافر ثابت کند که مستحق دریافت غرامت است، ایرلاین باید ثابت کند که نباید هزینه‌ای پرداخت کند.

همچنین، طبق مقررات جدید، جریمه ایرلاین‌ها افزایش می‌یابد و روند رسیدگی به شکایات مسافران سریع‌تر انجام می‌شود. الان آژانس حمل و نقل کانادا حدود ۴۵ هزار شکایت معوقه دارد و بررسی هر پرونده به طور متوسط ۱۸ ماه طول می‌کشد.

در حال حاضر، مسافران هوایی می‌توانند بین ۱۲۵ تا هزار دلار برای تاخیرهای سه ساعت به بالا، از ایرلاین غرامت دریافت کنند. مگر اینکه تاخیر به خاطر شرایط خارج از کنترل ایرلاین – مثل شرایط جوی نامساعد – اتفاق افتاده باشد.

حالا طبق اصلاحات جدید، ماکزیمم جریمه تخلفات ایرلاین‌ها تا ۲۵۰ هزار دلار افزایش داده شده و شرکت‌های هواپیمایی باید هزینه های شکایت را هم بپردازند. همچنین، ایرلاین‌ها ۳۰ روز مهلت دارند تا به شکایات رسیدگی کنند و پاسخ مشتریان را بدهند.

البته بعد از انتشار این خبر، رئیس شورای ملی شرکت‌های هواپیمایی کانادا (NACC) اعلام کرده که اصلاحات و مقررات جدید ناعادلانه هستند و علاوه بر ایرلاین ها، فرودگاه‌ها هم مسئولیت‌هایی دارند که باید به آن‌ها عمل کنند.