بودجه ۲۰۲۳ دولت فدرال کانادا اعلام شد: چند نکته مهم که روی زندگی شما تاثیر می گذارد

روز سه شنبه ۲۸ مارچ، دولت فدرال کانادا برنامه بودجه سال مالی ۲۰۲۳ را منتشر کرد.

دولت لیبرال جاستین ترودو با این بودجه تلاش کرده تا به مردم کانادا در برابر تورم کمک کند و بین هزینه‌ها و محدودیت‌های مالی تعادل برقرار کند. این بودجه همچنین، تمرکز بیشتری روی بخش بهداشت و درمان دارد.

در ادامه به صورت مختصر به بخش‌هایی از این برنامه بودجه اشاره کرده ایم.

🔻معیشت و هزینه های زندگی
با توجه به تورم موجود در کانادا و افزایش قیمت مواد غذایی، دولت یک مزایای جدید به نام grocery rebate را در برنامه بودجه پیشنهاد داده.

طبق اعلام دولت، حدود ۱۱ میلیون نفر در کانادا که درآمد پایین یا متوسط دارند، می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

طبق این مزایای حمایتی، زوج‌های واجد شرایط با دو فرزند می‌توانند تا ۴۶۷ دلار، سالمندان تا ۲۲۵ دلار و یک فرد مجرد تا ۲۳۴ دلار دریافت کنند.

🔻مسکن
دولت لیبرال به وعده خود درباره طرح حساب پس انداز خانه اولی ها عمل کرده و در بودجه جدید، اعتبار لازم برای اجرای این طرح را در نظر گرفته.

این یک طرح جدید است که طبق آن، خانه اولی ها می توانند سالانه تا ۸ هزار دلار و در کل تا ۴۰ هزار دلار در یک حساب مخصوص بدون مالیات، برای خرید مسکن پس انداز کنند.

بنابراین، موسسات مالی از اول آپریل می توانند این حساب ها را برای خانه اولی ها افتتاح کنند.

🔻بهداشت و درمان
– بهداشت و درمان، بخش بزرگی از بودجه امسال دولت فدرال را به خود اختصاص داده. حدود ۴۶ میلیارد دلار برای این حوزه و کمک به سیستم درمان دولت‌های استانی در نظر گرفته شده.
– طرح بیمه ملی دندانپزشکی هم قرار است گسترش پیدا کند. در حال حاضر این طرح، خدمات دهان و دندان کودکان زیر ۱۲ سال را پوشش می‌دهد. اما قرار است هزینه های دندانپزشکی همه افراد بدون بیمه با درآمد سالانه کمتر از ۹۰ هزار دلار، تا پایان سال تحت پوشش این طرح قرار بگیرد.

– دولت فدرال حدود ۱۵۸ میلیون دلار برای ایجاد خط تلفن پیشگیری از خودکشی در طی سه سال، در نظر گرفته. این طرح از نوامبر امسال اجرایی می‌شود.
– اصلاح قانون کار در رابطه با مرخصی استحقاقی فرزندآوری: طبق این طرح کسانی که از طریق رحم جایگزین بچه دار می‌شوند یا کودکی را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند هم می‌توانند از این به بعد از مرخصی والدین استفاده کنند.

🔻مهاجرت
در بودجه سال ۲۰۲۳، حدود ۵۵ میلیون دلار اضافی، برای بهبود وضعیت حوزه مهاجرت اختصاص داده شده. این مبلغ علاوه بر بودجه اصلی ۴٫۵ میلیارد دلاری اداره مهاجرت کانادا است.

🔻بیزنس ها
با توجه به افزایش استفاده مردم کانادا از کارت‌های اعتباری، دولت حمایت‌هایی هم برای بیزنس ها در نظر گرفته.
در حال حاضر، هر مشتری که با کارت اعتباری خرید می کند، صاحب بیزنس مجبور می شود کارمزدی را به شرکت ارائه دهنده خدمات اعتباری پرداخت کند. این کارمزد یکی از دغدغه های بیزنس ها است.

حالا شرکت های ویزا و مستر کارت متعهد شده‌اند تا کارمزد کمتری از کسب و کارهای کوچک دریافت کنند. طبق اعلام دولت، امسال بیش از ۹۰ درصد بیزینس‌هایی که از مشتریان کارت اعتباری می پذیرند، کارمزدهایشان تا ۲۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.