طرح جدید دولت کانادا برای ارائه خودکار اظهارنامه های مالیاتی

آژانس درآمد کانادا (CRA) قرار است که سال آینده یک سیستم خودکار ارائه اظهارنامه های مالیاتی را اجرا کند.

دولت می گوید که هدف از اجرای این طرح، کمک به افرادی است که اظهارنامه مالیاتی را پر نمی کنند و در نتیجه از دریافت بسیاری از مزایای حمایتی، محروم می مانند.

در حالت کلی، افراد در کانادا ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیستند، مگر این که بدهی مالیاتی داشته باشند. اما در عین حال،‌ شرط پرداخت بسیاری از مزایای دولتی، مثل چایلد بنفیت، ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

بنابراین سالانه هزاران نفر که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکرده اند، از دریافت مزایای حمایتی که اتفاقا واجد شرایط آن ها هستند، محروم می مانند. به خاطر همین بسیاری از فعالان اجتماعی از دولت خواسته بودند که طرحی را برای ارائه خودکار اظهارنامه مالیاتی اجرا کند.

در این رابطه نتایج یک پژوهش تخمین می زند که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد مردم در کانادا، اظهارنامه مالیاتی را ارائه نمی کنند که معمولا هم از قشر کم درآمد یا متوسط جامعه هستند.

در این پژوهش تخمین زده شده که در سال ۲۰۱۵، حدود ۱٫۷ میلیارد دلار مزایای حمایتی دولتی، به خاطر عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، توسط مردم دریافت نشده.

طرح ارائه خودکار اظهارنامه مالیاتی قرار است که به صورت آزمایشی در سال ۲۰۲۴ اجرا شود و دولت گفته که اگر نتایج آن مثبت باشد، در سال های بعد طرح را گسترش خواهد داد.