جاستین ترودو بالاخره زیر بار رفت: آغاز تحقیقات درباره دخالت چین در انتخابات کانادا

دولت ترودو به دلیل ادعای دخالت چین در انتخابات ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مورد انتقاد‌های زیادی قرار گرفته.

حالا جاستین ترودو به تازگی اعلام کرده که قرار است تحقیقاتی در رابطه دخالت خارجی‌ها در انتخابات صورت بگیرد و یک گزارشگر ویژه برای این کار در نظر گرفته شده.

به گفته ترودو، یک فرد برجسته و مستقل به عنوان گزارشگر ویژه (special rapporteur) انتخاب شده و قرار است این فرد علاوه بر بررسی مداخله در انتخابات، به دولت پیشنهاداتی برای مبارزه با دخالت خارجی‌ها و تقویت دموکراسی ارائه کند.

پس از انتشار خبر دخالت چین در انتخابات، جگمیت سینگ (رهبر حزب NDP) و پیِر پولیِو (رهبر حزب محافظه کار) خواستار تحقیق و رسیدگی به این مسئله شدند.

البته، ترودو و رئیس آژانس اطلاعاتی کانادا اذعان کرده‌اند که چین در انتخابات دخالت کرده اما دخالت این کشور تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است.

همچنین، جاستین ترودو اعلام کرده که دو نهاد بازرسی اطلاعاتی کشور هم موظف شده‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند.

علاوه بر این، آژانس بررسی امنیت ملی و اطلاعات (NSIRA) که یک نهاد بازبینی مستقل و خارجی است و تمامی فعالیت‌های امنیت ملی و اطلاعاتی را از نظر «قانونی، معقول و ضروری بودن» بررسی می‌کند، هم قرار است به این مسئله ورود کند.

پیِر پولیِو نسبت به ادعای ترودو در رابطه با انجام تحقیقات واکنش نشان داده و گفته که این اقدامات صرفا سرپوش است و در نهایت تحقیقات به در بسته خواهند خورد.

به عقیده او تعیین یگ گزارشگر ویژه که توسط نخست وزیر انتخاب می‌شود، عملا نشان می‌دهد که این تحقیقات به صورت مستقل انجام نخواهد شد.

پیِر پولیِو در بخشی از سخنان خود گفته: «جاستین ترودو نمی‌تواند به پنهان کردن حقیقت از کانادایی‌ها ادامه دهد و ما هم اجازه نخواهیم داد که او حقیقت را دفن کند. لیبرال‌ها باید به خواسته پارلمان گوش دهند و یک تحقیق مستقل عمومی انجام دهند.»

حالا باید دید نتیجه تحقیقات دولت در رابطه با دخالت چین در انتخابات به کجا می رسد و آیا نتایج اعلام شده مورد قبول مردم و دیگر احزاب قرار می گیرد یا نه.