آیا کانادا می تواند تا سال ۲۰۲۵ مشکل کمبود مسکن مهاجران را حل کند؟

بر اساس آخرین برنامه مهاجرتی کانادا، قرار است این کشور تا سال ۲۰۲۵، تعداد کسانی که اقامت دائم اخذ می کنند را به سالانه ۵۰۰ هزار نفر برساند.

با توجه به کمبود نیروی کار، نرخ باروری پایین و افزایش بازنشستگی در کانادا، دولت مجبور است برای کمک به حفظ بازار کار در کشور و تضمین قوی ماندن اقتصاد، این برنامه مهاجرتی را در دستور کار خود قرار دهد.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که کانادا از پس تامین نیازهای اساسی تازه واردها برنیاید، یکی از این نیازهای اساسی، مسکن است.

به طور کلی نگرانی‌ها بابت مسکن و اسکان مهاجران جدید روز به روز بیشتر می‌شود.

در این رابطه، یکی از متخصصان پراپرتی تکس در بریتیش کلمبیا گفته که تقریبا ۲۶۵ هزار مسکن در سال ساخته می‌شود، حالا که قرار است سالانه حدود ۵۰۰ هزار مهاجر اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، مشکل کمبود مسکن شدیدتر خواهد شد.

کانادا برای حل مشکل مسکن چه کار کرده؟

دولت آنتاریو برای حل مشکل مسکن، بر روی صنعت ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۱ حدود ۱٫۵ میلیون مسکن احداث کند.

دولت فدرال کانادا هم اخیرا طرح ممنوعیت خرید ملک مسکونی توسط اتباع خارجی را اجرایی کرده تا با این کار کسانی که شهروند کانادا نیستند و یا اقامت دائم ندارند، در این کشور ملک نخرند و اولویت با خرید ملک با کانادایی ها باشد.

بسیاری معتقدند که این اقدامات کافی نیستند و جوابگوی تقاضا در سال های آتی نخواهند بود.
بعضی هم می گویند که نتیجه این اقدامات فعلا مشخص نمی شود و باید صبر کنیم و ببینیم آیا دولت می تواند از پس چالش تامین مسکن برای مهاجران جدید بربیاید یا نه.