گوگل دسترسی کاربران در کانادا را به بعضی محتوای خبری مسدود می کند

گوگل اعلام کرده که از این پس دسترسی بعضی کاربران کانادایی را به محتوای خبری برخی سایت ها، مسدود می کند.

به گفته گوگل این اقدام در جهت لایحه Online News Act دولت لیبرال است.

مطابق با این لایحه، غول‌های دنیای دیجیتال، مثل گوگل و متا باید در ازای انتشار اخبار و مطالب رسانه‌های کانادایی، به آن‌ها پول پرداخت کنند.

پیش از این، شرکت های فیسبوک و گوگل هشدار داده بودند که در صورت تصویب این طرح، دسترسی کانادایی ها را به بعضی مطالب و اخبار مسدود می کنند.

حالا شرکت گوگل تصمیم گرفته این طرح آزمایشی را برای همه انواع محتواهای خبری، به مدت پنج هفته و برای کمتر از ۴ درصد کاربران کانادایی اجرا کند تا بتواند پیامدهای احتمالی آن را بررسی کند.

مسئولان کانادایی به دنبال این هستند که رسانه های محلی بابت منتشر شدن مطالبشان در پلتفرم هایی مثل فیسبوک، درآمدی را کسب کنند و یک توازن بین پلتفرم های انتشار مثل فیسبوک و رسانه های محلی به وجود بیاید.

آن ها معتقدند که پلتفرم هایی مثل فیسبوک، با انتشار مطالب تولید شده توسط رسانه های محلی، به درآمدهای قابل توجهی می رسند و باید بخشی از این درآمد را با رسانه های صاحب محتوا به اشتراک بگذارند.

قبلا در کشور استرالیا هم طرح مشابهی اجرا شده. در آن زمان فیسبوک دسترسی کاربران استرالیایی به پست‌های لینک دار را بیش از یک هفته مسدود کرد و گوگل هم تهدید کرد که صفحه جستجویش را در استرالیا مسدود می‌کند.

اما بعدا هر دو شرکت با اعمال یک سری تغییرات در قانون، با دولت استرالیا به توافق رسیدند.

طرح Online News Act در ماه دسامبر در مجلس عوام کانادا تصویب شد و قرار است ماه‌های آینده در مجلس سنا مورد بررسی قرار گیرد.