فصل پر کردن اظهارنامه مالیاتی در کانادا رسید: چند تغییرات مالیاتی که باید بدانید

به طور رسمی زمان انجام امور مالیاتی از دوشنبه ۲۰ فوریه آغاز شده و آژانس درآمد کانادا (CRA) پورتال خود را برای ثبت پرونده باز کرده است.

مردم در کانادا تا ۳۰ آپریل ‌۲۰۲۳ فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۲۲ خود را تکمیل و ارسال کنند. چون ۳۰ آپریل به یکشنبه افتاده است، این تاریخ به ۱ می منتقل شده.

این مهلت برای کسانی که خود اشتغال یا self-employment هستند تا ۱۵ جون ۲۰۲۳ اعلام شده.

بهتر است قبل از آنکه امور مالیاتی خود را سروسامان دهید، بعضی از تغییرات سال مالیاتی ۲۰۲۲ را بدانید.

به طور کلی این تغییرات جزئی و مربوط به هزینه‌های پزشکی، بازپرداخت مزایای مربوط به کرونا و مسائل مرتبط با مالکان مسکن هستند. در ادامه این تغییرات را به طور مختصر شرح داده ایم.

🔻تغییرات در بازپرداخت مزایای کرونا

امسال کسانی که مزایای حمایتی کرونا را دریافت کرده اند و مجبور شده اند آن را پس بدهند، باید یک فرم جدید در رابطه با آن پر کنند.

با فرم T1B می توانید مزایا را برای همان سالی که دریافت کرده اید، ثبت کنید، یعنی سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱.

از جمله مزایای مرتبط با کرونا می‌توان به CERB و CRB اشاره کرد. این مزایا بلاعوض بودند، اما دولت به کسانی که واجد شرایط دریافت آن ها نبودند، اعلام کرد که باید مبالغ دریافتی را پس بدهند.

🔻تغییرات مالیاتی برای صاحب خانه‌ها

– اعتبار مالیاتی خرید اولین خانه (The first-time homebuyer’s tax credit) برای کسانی که خانه خود را از سال ۲۰۲۱ به بعد خریده اند، دو برابر شده. یعنی این اعتبار مالیاتی از ۵ هزار دلار به ۱۰ هزار دلار رسیده است.

– اعتبار مالیاتی home accessibility که شامل هزینه‌های بهبود دسترسی افراد معلول به محل سکونت است، دو برابر شده و به ۲۰ هزار دلار افزایش یافته.

– مالیات طرح anti-flipping: طبق این طرح، خریداران باید مسکن خریداری شده را یک سال نگه دارند و قبل از تمام شدن یک سال، نمی‌توانند آن را بفروشند.

این قانون از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی شده و بر روی خانه‌هایی که در سال ۲۰۲۲ فروخته شده اند، اعمال نمی‌شود. البته اگر خانه‌ای در سال ۲۰۲۲ خریداری شده باشد و حالا مالک در سال ۲۰۲۳ بخواهد آن را بفروشد، باید این مالیات جدید را در نظر داشته باشد.

🔻بازپرداخت بعضی از هزینه‌های پزشکی

– با توجه به قوانین جدید، در زمینه درمان ناباروری می‌توان بخشی از هزینه‌های رحم جایگزین و دریافت اسپرم یا تخمک اهدایی را مطالبه کرد.

– همچنین قوانین تغییر کرده و حالا بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌توانند تحت عنوان disability tax credit غرامت دریافت کنند. این تغییرات برای سال مالیاتی ۲۰۲۱ و بعد از آن اعمال می‌شود.