پیش بینی TRREB برای بازار مسکن تورنتوی بزرگ (GTA) در سال ۲۰۲۳

سازمان املاک و مستغلات تورنتو (TRREB)، با نگاهی به گزارش سال های گذشته، وضعیت بازار مسکن منطقه تورنتوی بزرگ (GTA) را در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده است.

در این گزارش، سال ۲۰۲۳ به دو نیمه تقسیم شده. در نیمه اول سال جاری، وضعیت بازار مسکن مثل پاییز ۲۰۲۲ خواهد بود. دلیل آن هم تاثیرات افزایش نرخ بهره پایه و گران شدن هزینه های دریافت مورگج است.

اما در نیمه دوم ۲۰۲۳، شاهد افزایش تدریجی معاملات مسکن، افزایش رقابت بین خریداران و افزایش قیمت ملک خواهیم بود.

در نیمه دوم سال، با بهتر شدن بازار کار، افزایش مهاجرت و کاهش هزینه های مورگج‌ با نرخ ثابت، احتمالا تقاضا در بازار ملک بیشتر می‌شود.

به طور کلی چشم‌انداز بازار مسکن تورنتوی بزرگ (GTA) در سال ۲۰۲۳، به شرح زیر خواهد بود:

– پیش بینی می‌شود در سال جاری، مجموعا حدود ۷۰ هزار معامله در حوزه بازار مسکن انجام شود. این عدد از میزان معاملات در سال ۲۰۲۲ کمتر است، اما روند معاملات در نیمه دوم سال بهتر و صعودی خواهد بود.

– میانگین قیمت فروش (selling price) همه انواع خانه در سال ۲۰۲۳، به حدود ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار خواهد رسید که از متوسط قیمت فعلی بالاتر است. بر اساس این پیش بینی، قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری به دلیل افزایش تقاضا، روند صعودی خواهد داشت.

– نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که امسال تمایل مردم به خرید مسکن بیشتر از سال گذشته است. حدود ۲۸ درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی اخیر، گفته اند که خرید ملک را در برنامه امسال خود دارند.

– میزان Listing intention (کسانی که احتمال دارد در سال ۲۰۲۳، خانه خود را برای فروش لیست کنند) در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد، مخصوصا برای کاندوها و خانه‌های سِمی دیتچد. اما Listing intention برای خانه های دیتچد کاهش یافته.