مدارک جدید از دخالت چین در انتخابات کانادا: چین می‌خواست جاستین ترودو دوباره انتخاب شود

روزنامه Globe and Mail به مدارک محرمانه از سرویس اطلاعات امنیت کانادا دست پیدا کرده که نشان می دهد چین یک استراتژی پیچیده برای دخالت در انتخابات ۲۰۲۱ کانادا داشته.

در این استراتژی چین از انتخاب دوباره جاستین ترودو در انتخابات فدرال کانادا حمایت کرده و تلاش کرده سیاستمدارهای محافظه کار که با چین روابط خوبی ندارند، شکست بخورند.

مدارک نشان می دهند که چینی ها می خواستند در انتخابات ۲۰۲۱، لیبرال ها و جاستین ترودو پیروز شوند، اما دولت اقلیت تشکیل دهند.

یک حزب باید حداقل ۱۷۰ کرسی از پارلمان را در اختیار داشته باشد تا بتواند دولت اکثریت تشکیل دهد. در غیر این صورت دولت اقلیت شکل می گیرد و برای ایجاد قوانین و تصمیم گیری ها، باید حتما نظر دیگر احزاب را هم با خود یکی کند.

البته نتیجه انتخابات کانادا در نهایت همان چیزی شد که چینی ها به دنبال آن بودند. یعنی لیبرال ها پیروز شدند و جاستین ترودو دوباره انتخاب شد، اما با یک دولت اقلیت.

مدارک سرویس اطلاعات امنیت کانادا نشان می دهد که یک دیپلمات چینی گفته، دولت چین دوست دارد که احزاب کانادا با یکدیگر اختلاف داشته باشند. در حالیکه اگر یک دولت اکثریت و قدرتمند وجود داشته باشد، می تواند سیاست هایی را اتخاذ کند که باب میل چین نیستند.

همچنین در این گزارش آمده که در پشت کمک های مالی نامشخص که به کمپین های تبلیغاتی احزاب مختلف می شده، دیپلمات های چینی بوده اند.

دیپلمات های چینی همچنین از بعضی بیزنس ها می خواستند که دانشجوهای چینی را استخدام کنند و آن ها را به انجام کارهای داوطلبانه کمپین های انتخاباتی بگمارند.

اما با این حال، مشخص نیست که آیا واقعا استراتژی چینی ها در نتیجه انتخابات تاثیر گذاشته یا نه.

جاستین ترودو در واکنش به این گزارش گفته که مردم کانادا در سال ۲۰۲۱ خودشان به تنهایی تصمیم گرفتند که چه کسی را انتخاب کنند.

پیِر پولیِو (Pierre Poilievre)، رهبر محافظه کاران کانادا، در این رابطه گفته که ترودو چگونه ادعا می کند از حمایت چینی ها از وی و حزب لیبرال اطلاع نداشته، در حالی که سرویس اطلاعات امنیت خودش این موضوع را می دانسته و به سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها هم آن را اطلاع داده.

سرویس اطلاعات امنیت کانادا و سفارت چین در اتاوا هنوز به این مطلب روزنامه Globe and Mail واکنش نشان نداده اند.