وقت آن رسیده که Loblaw پاسخگو باشد: درخواست مردم کانادا برای انجام تحقیقات

این چند سال اخیر در کانادا بحث درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای Loblaw داغ بوده و همیشه انتقاداتی نسبت به این غول گروسری استور مطرح شده.

از حقوق نجومی صاحب آن Galen Weston Jr گرفته تا گران فروشی و درآمد بالای شرکت. بسیاری معتقدند که Loblaw قیمت گروسری را بالاتر از نرخ تورم گران می کند.

تعداد بالای فروشگاه‌های Loblaw و دیگر برندهای زیرمجموعه این شرکت در سراسر کانادا باعث شده عملا امکان تحریم و بایکوت کردن آن‌ها وجود نداشته باشد.

بنابراین، به تازگی یک پتیشن (petition) در سایت change.org ثبت شده که در آن مردم خواستار انجام تحقیقات راجع به Loblaw شده اند. در زمان انتشار مطلب حدود ۳۵ هزار نفر این پتیشن را امضا کرده اند.

امضا کنندگان این پتیشن معتقدند که فروشگاه Loblaw از پاندمی کرونا سود کسب کرده و با حرص و طمع باعث گرانتر شدن کالاها شده.

از جمله موضوعاتی که در این پتیشن آمده و Loblaw باید به خاطر آن‌ها پاسخگو باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– در سال ۲۰۱۷، شرکت Loblaw اعلام کرده بود که بیش از یک دهه قیمت نان را ثابت نگه داشته. این در حالی است که طرح تثبیت قیمت نان در طول ۱۶ سال، حدود ۵ میلیارد دلار برای کانادایی‌ها هزینه داشته و در مقابل فقط یک گیفت کارت ۲۵ دلاری به مردم ارائه شده است.

– طبق آمار کانادا، درآمد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دوران پاندمی کرونا حدودا دو برابر شده و تقریبا ۵ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده اند. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، شرکت Loblaw اعلام کرده که سود شرکت ۳۰ درصد افزایش یافته. شواهد نشان می‌دهد که سرعت افزایش قیمت‌ها در فروشگاه های Loblaw از سرعت افزایش تورم بیشتر شده است.

– درآمد بالای Galen Weston Jr، صاحب و رئیس شرکت Loblaw: در سال ۲۰۲۱، این فرد حدود ۷۳۰ هزار دلار حقوق گرفته، حدود ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار دلار پاداش گرفته و ارزش سهامش به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار رسیده. یعنی در مجموع او حدود ۵ میلیون و ۳۷۰ هزار دلار درآمد داشته.

در آمد صاحب Loblaw در یک سال، تقریبا ۱۰۰ برابر میانگین درآمد کانادایی‌ها و ۱۸۴ برابر درآمد کارکنان فروشگاه‌های Loblaw است.