راهنمای نیوکامر: نکات مهم برای نوشتن رزومه به سبک کانادایی

اولین قدم برای استخدام شدن، داشتن یک رزومه خوب است. برای اینکه رزومه شما مورد توجه کارفرمایان کانادایی قرار بگیرد، باید به سبک کانادایی نوشته شده باشد.

در ادامه چند نکته درباره استانداردهای رزومه به سبک کانادایی را معرفی کرده ایم.

🔻سبک رزومه و اطلاعات شخصی

در کانادا رزومه‌ها عکس ندارند و از اطلاعات شخصی، فقط نام و شماره تماس در آن نوشته می‌شود.

به طور کلی موارد زیر نباید در رزومه کانادایی نوشته شوند:

سن
ملیت یا پیشینه فرهنگی
توصیف ویژگی‌های فیزیکی
وضعیت تاهل یا داشتن فرزند
گرایش جنسی

هیچ کدام از موارد بالا به استخدام شما کمک نمی‌کنند. نظر کارفرما صرفا به دستاوردها، سابقه کاری و نقاط قوت شما جلب می‌شود.

🔻رزومه خود را بر اساس موقعیت شغلی تهیه کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند که رزومه باید بر اساس موقعیت شغلی مورد نظر تهیه شود. در بازار کار امروز، رزومه‌های جنرال چندان مورد پسند نیستند.

بهتر است قبل از تهیه رزومه، الزامات و شرایط موقعیت شغلی را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها رزومه خود را بنویسید.

در واقع رزومه‌های جنرال بیشتر مناسب شرکت‌هایی هستند که به دنبال استخدام نیستند. برای مثال اگر دوست دارید در یک شرکت کار کنید، اما فعلا موقعیت شغلی مناسب شما ندارد، می‌توانید یک رزومه جنرال برای آن ها ارسال کنید.

همچنین، پیشنهاد می‌شود یک کاور لتر (cover letter) درباره اینکه چطور تجربه و دانش شما به درد موقعیت شغلی کارفرما می‌خورد، داشته باشید.

🔻رعایت الویت‌های کارفرما هنگام تهیه رزومه

معمولا در آگهی‌های شغلی الزامات شغل به ترتیب اهمیت کارفرما نوشته می‌شوند و اولویت‌های اول برای کارفرما مهم‌تر هستند. بنابراین بهتر است شما هم رزومه خود را طوری بنویسید که اولویت‌های اصلی کارفرما را پوشش دهد.

🔻رزومه باید کوتاه باشد

بهتر است رزومه‌تان خیلی طولانی نباشد. به طور معمول رزومه‌ها ۲ صفحه‌ای هستند. البته با توجه به میزان سابقه کاری می‌توانند به ۳ صفحه هم برسند.

معمولا کسانی که سابقه کاری کمی دارند یا تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند، رزومه یک صفحه‌ای دارند.

🔻اضافه کردن کار داوطلبانه

داشتن سابقه کاری مرتبط با نیاز کارفرما اهمیت دارد. پس اگر کار داوطلبانه مرتبطی انجام دادید، اما برای آن دستمزد نگرفتید، باز هم در قسمت سابقه کاری آن را ذکر کنید.

🔻از شبکه مجازی غافل نشوید

بسیاری از کارفرمایان علاوه بر رزومه، فعالیت شما در شبکه‌های مجازی را هم رصد می‌کنند. می‌توانید در رزومه، آدرس پروفایل لینکدین خود را اضافه کنید. یا اگر نمونه کار آنلاین در وبلاگی دارید، آدرس آن را بنویسید.

ممکن است کارفرما صفحه فیسبوک یا اینستاگرام شما را هم چک کنند. بهتر است اگر چیزی در این صفحه‌ها دارید که می‌خواهید کارفرما آن را نبیند، فکری به حال آن کنید.

🔻قالب رزومه مهم است

رزومه باید واضح، منظم و قالب‌بندی شده باشد. از تیتر زدن در رزومه غافل نشوید. از تیترهای مهمی که هر رزومه باید داشته باشد می‌توان به تحصیلات و سابقه کاری اشاره کرد.

همچنین، بهتر است از بولد کردن (bold) یا گذاشتن بولت (bullets) برای برجسته کردن نکات مهم استفاده کنید.

🔻قبل از ارسال رزومه آن را از هر جهت چک کنید

حتما بعد از نوشتن رزومه، مجددا نام شرکت ها، عناوین شغلی و تاریخ‌ها را چک کنید. حتی بهتر است از رزومه خود پرینت گرفته و نسخه چاپ شده آن را بررسی کنید.

توصیه می‌شود رزومه در قالب PDF برای کارفرما ارسال شود تا کارفرما بدون بهم ریختگی آن را مطالعه کند.

به طور کلی رزومه‌ها در دو قالب زمانی و عملکردی نوشته می‌شوند که در اسلاید بعدی توضیح داده ایم.

🔻رزومه با قالب زمانی یا Chronological resume

در این قالب، سابقه کاری به ترتیب زمان، از آخرین جایی که در آن مشغول به کار بودید تا اولین جایی که کار خود را شروع کردید، نوشته می‌شود.

این قالب برای افرادی که سابقه کاری زیادی دارند و افرادی که در بعضی برهه ها کار نکرده اند، مناسب است.

🔻رزومه با قالب عملکردی یا Functional Resume

این رزومه بر اساس مهارت و عملکردهای فرد تهیه می‌شود و بیشتر برای تازه کارها، کسانی که شکاف شغلی طولانی دارند و آن‌هایی که مدام در حال تغییر شغل هستند، مناسب است.