اجرای قانون مرگ خود خواسته در کانادا برای بیماران اعصاب و روان یک سال عقب افتاد

قرار بود از مارچ ۲۰۲۳، در کانادا شرایطی فراهم گردد که اتانازی یا همان مرگ خود خواسته برای بیماران اعصاب و روان هم انجام شود.

اما حالا دولت فدرال کانادا لایحه ای ارائه کرده که اجرای این قانون را تا یک سال دیگر (مارچ ۲۰۲۴) به تعویق می اندازد.

بسیاری از پزشکان و روانپزشکان، معتقد بودند که این مسئله نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد و الان مقدمات اجرای آن آماده نیست.

قبلا در سال ۲۰۱۶، دادگاه عالی دولت فدرال کانادا اتانازی یا دریافت مرگ کمکی (MAID) را برای بیماران لاعلاج و کسانی که احتمال فوت آن‌ها زیاد بود، قانونی کرد.

اما در سال ۲۰۲۱، این قانون تغییر کرد و افراد مبتلا به اختلالات روانی هم به لیست کسانی که می توانند مرگ خود خواسته داشته باشند، افزوده شد.

البته آن زمان قرار شد که پارلمان به مدت دو سال این موضوع و چالش های آن را بررسی کند.

با اینکه چیزی به پایان این مهلت دو ساله نمانده، هنوز پزشکان در رابطه با این قانون با هم اختلاف نظر دارند. هیچ استاندارد ملی و هیچ فرآیند بازنگری شفافی برای نظارت بر اشتباهات وجود ندارد و بیمارستان‌ها هنوز در حال بررسی نحوه اجرای این قانون هستند.

آمار ها نشان می دهند که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۰ هزار مرگ خود خواسته در کانادا انجام شده.

به طور کلی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در استان‌های آنتاریو و کبک، هر کدام نزدیک به ۱۰ هزار مورد و در بریتیش کلمبیا نزدیک به ۷ هزار مرگ خود خواسته ثبت شده.

طرفداران گسترش مرگ خود خواسته در کانادا بر این باورند که نباید بین بیماران روحی و روانی و کسانی که بیماری جسمی دارند، تفاوتی قائل شد و آن‌ها باید بتوانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، منتقدان این قانون می گویند که مرگ خود خواسته به جای درمان و ایجاد امید در بیماران روانی، یک راه حل ساده و دم دستی (یعنی مرگ) به آسیب پذیرترین قشر جامعه ارائه می‌کند.

حالا باید دید در این یک سال که اجرای این قانون به تعویق افتاده، چه تغییراتی در سیستم بهداشت و درمان کانادا اتفاق خواهد افتاد.