چگونه در تورنتو مانع شویم از اینکه کلاهبرداران ملکمان را بدون اطلاع ما بفروشند؟

کلاهبرداری‌های اخیر تورنتو در حوزه املاک، باعث نگرانی ساکنان شهر- مخصوصا آن‌هایی که قصد خرید یا فروش یک ملک را دارند – شده است.

در این کلاهبرداری ها، اشخاصی با جعل هویت، خود را به جای مالک اصلی خانه جا زده اند و اقدام به فروش آن کرده اند.

این موضوع مقدمه‌ای شد تا با Title Fraud بیشتر آشنا شویم و راه‌های جلوگیری از وقوع آن را بدانیم.

🔻کلاهبرداری با هویت جعلی چیست؟

کلاهبرداری با هویت جعلی یا Title Fraud، زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با استفاده از هویت یا مدارک جعلی، خود را به عنوان مالک قانونی یک ملک جا می زند و ملک را تصاحب می کند.

وقتی یک کلاهبردار با این روش صاحب ملک می‌شود، می‌تواند دوباره روی خانه وام بگیرد، آن را بفروشد و یا به هر روشی از ملک کسب درآمد کند.

معمولا صاحبان اصلی ملک زمانی از کلاهبرداری مطلع می‌شوند که اخطاریه پرداخت‌های انجام نشده را دریافت کنند و یا قصد فروش ملک را داشته باشند.

متاسفانه، قربانیان این نوع کلاهبرداری تا زمانی که مراحل قانونی را طی نکنند و در دادگاه رسما مشخص نشود که مالک اصلی ملک هستند، هیچ حقی در رابطه با ملک خود ندارند، مثلا نمی‌توانند ملک را بفروشند یا روی آن وام بگیرند. برای احقاق حق مالکیت از دست رفته هم باید زمان و هزینه قابل توجهی صرف شود.

به گفته کارشناسان حقوقی، معمولا سالمندان و کسانی که ملک خود را اجاره داده‌اند، بیشتر در معرض این نوع کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

🔻برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری با هویت جعلی چه کار باید کرد؟

مراقب مدارک هویتی خود باشید

کلاهبرداران معمولا در قدم اول برای جعل یک هویت، به اسناد و مدارک هویتی صاحبخانه دست پیدا می کنند.

از مدارک هویتی صادر شده توسط دولت (مثل گواهینامه، پاسپورت، گواهی تولد، سین نامبر و کارت شهروندی) می‌توان برای خرید یا فروش ملک و گرفتن مورگج استفاده کرد. پس مراقب این مدارک باشید.

نکات مهم برای حفاظت از مدارک و اطلاعات هویتی:

– مراقب باشید اطلاعات شخصی خود را با چه کسی در میان می‌گذارید
– به طور منظم گزارش کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی خود را بررسی کرده و هرگونه مورد مشکوک را گزارش دهید
– اسناد حاوی اطلاعات شخصی را قبل از دور انداختن کامل از بین ببرید
– صندوق پستی خود را همیشه خالی کنید
– هنگام نقل مکان، آدرس جدید خود را به اداره پست، موسسات مالی و سایر سازمان‌های خدماتی اطلاع دهید

🔻در برابر کلاهبرداری با جعل هویت خود را بیمه کنید

بیمه حق مالکیت یا Title Insurance، نوعی بیمه است که از مالکان و وام دهندگان در برابر ضررهای ناشی از کلاهبرداری های جعل هویت محافظت می‌کند.

مسلما این بیمه جلوی وقوع کلاهبرداری را نمی‌گیرد، اما ضرر ناشی از آن را تا حدی کاهش می‌دهد. این بیمه هزینه‌های قانونی پروسه احقاق حق مالکیت (مثل هزینه‌های دادگاه و مراحل قانونی) را پوشش می‌دهد.

حتی اگر خریدار، ناخواسته خانه‌ای که توسط کلاهبردار لیست شده را بخرد و بعدا مالک اصلی آن را پس بگیرد، شرکت بیمه پول خرید خانه را به خریدار باز می‌گرداند.

🔻جلوگیری از دسترسی مستاجر به اسناد حاوی اطلاعات شخصی

کسانی که خانه خود را اجاره داده اند، بیشتر در معرض کلاهبرداری قرار می‌گیرند. چون کلاهبردار به خانه دسترسی فیزیکی دارد.

صاحب خانه‌ها باید مطمئن باشند که اسناد حاوی اطلاعات هویتی، مثل درخواست تمدید گواهینامه یا اظهارنامه مالیاتی به دست آدم اشتباهی نمی افتد و به آدرسی که شخصا آنجا ساکن هستند، ارسال می‌شود.

🔻چند راهکار ساده پیشنهادی:

مالکان هر از چند گاهی می توانند به صورت آنلاین در وب سایت‌ها جستجو کنند تا ببینید ملک آن‌ها برای فروش گذاشته شده است یا خیر.

همچنین، برای چک کردن اطلاعات هویتی افراد می‌توانید از ابزارهایی مثل سایت بررسی گواهینامه آنتاریو استفاده کنید. این سایت معتبر بودن یا معتبر نبودن گواهینامه فرد را مشخص می‌کند.

برای چک کردن گواهینامه در آنتاریو از لینک زیر استفاده کنید: