از هفته آینده و برای اولین بار در کانادا: مواد مخدر در بریتیش کلمبیا جرم زدایی می شود

بریتیش کلمبیا اولین استان کانادا است که به زودی در آن، به همراه داشتن مقادیر کم مواد مخدر جرم‌زدایی می شود.

از تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، افراد بالای ۱۸ سال در بریتیش کلمبیا می توانند در حد ۲٫۵ گرم مواد افیونی، کوکائین، متامفتامین و غیره را برای استفاده شخصی همراه داشته باشند.

دولت استانی بریتیش کلمبیا قبلا در سال ۲۰۲۱ برای جرم‌زدایی حداکثر ۴٫۵ گرم مواد مخدر با دولت فدرال گفتگو کرده بود که در نهایت با تصمیم دولت فدرال، این مقدار به ۲٫۵ گرم کاهش پیدا کرد.

البته به گفته کارشناسان، این میزان برای کسانی که مصرف سنگین دارند، مناسب نیست و بهتر است مقدار آن افزایش پیدا کند.

هدف از جرم‌زدایی مقادیر کم مواد مخدر، کمک به مصرف کنندگان و جلوگیری از اوردوز بیان شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، بیش از ۱۰ هزار نفر در اثر استفاده بیش از حد مواد مخدر در بریتیش کلمبیا جان باخته اند. حالا باید دید این طرح به کاهش مرگ و میر ناشی از اوردوز کمک می کند یا نه.

البته مردم بریتیش کلمبیا در رابطه با اجرای این طرح، نظرات متفاوتی دارند. نظرسنجی ها نشان می دهند که حدود ۴۹ درصد مردم با جرم زدایی مقادیر کم مواد مخدر موافق هستند و ۳۹ درصد هم مخالفت کرده اند.

اما وقتی نظر آن ها درباره جرم زدایی «کامل» مواد مخدر پرسیده شده، میزان حمایت ها شدیدا کاهش یافته. در این حالت، حدود ۳۶ درصد از شرکت کنندگان موافق جرم زدایی کامل از مواد مخدر بوده اند و ۵۳ درصد با آن مخالفت کرده اند.

🔻آیا این طرح در تورنتو هم اجرایی می‌شود؟

دولت فدرال قبلا اعلام کرده که در حال حاضر تصمیم ندارد این طرح را در سراسر کشور اجرا کند. اما، علاقمند است تا با مقامات تورنتو و ادمونتون بر سر این مسئله مذاکراتی داشته باشد.

پیش از این تورنتو و ادمونتون هم از دولت فدرال کانادا خواسته بودند که مجوز جرم زدایی از مقادیر کم مواد مخدر را به آن ها بدهد. فعلا جزئیات جدیدی در این رابطه منتشر نشده است.