ساختمان Gooderham تورنتو: درباره این ساختمان قدیمی چه می دانید؟

هرکس که در تورنتو زندگی می کند، احتمالا این ساختمان زیبا را در نزدیکی بازار سنت لارنس دیده و اسمش را می داند.

ساختمان قدیمی و زیبای Gooderham در تورنتو، علاوه بر نمای بیرونی جذاب، تاریخچه خاص و منحصر به فردی هم دارد.

این ساختمان ۱۳۰ ساله برای George Gooderham ساخته شده که آن زمان رئیس بانک تورنتو و صاحب کارخانه Gooderham and Worts Distillery بوده.

در این ساختمان یک آسانسور قدیمی وجود دارد که به گفته اپراتور آسانسور، از زمان تاسیس این ساختمان در ۱۸۹۲ تا الان، از همان استفاده می‌شود. این آسانسور به صورت دستی کار می‌کند و اپراتور باید آن را در زمان مناسب متوقف کند.

زیر ساختمان یک تونل قدیمی حفر شده که George Gooderham می توانسته مستقیما به بانک تورنتو برود.

در گذشته تمامی ساختمان‌های بلند تورنتو، پنج طبقه بیشتر نبودند. چون آتش نشانی نردبان بلندتری برای دسترسی به آن ها نداشت. بنابراین این ساختمان هم در پنج طبقه طراحی و ساخته شده.

در آن زمان، این ساختمان جزو گران‌ترین برج‌های اداری شهر بوده و قیمت آن ۱۸ هزار دلار – معادل ۳ میلیون دلار الان – برآورد شده است.

تمامی پنجره های ساختمان، همان پنجره‌های قدیمی هستند و به راحتی باز و بسته می‌شوند. کف چوبی ساختمان هم هنوز براق و تمیز است.

گفته می شود که آل کاپون چند بار به این ساختمان آمده. چون در دوران ممنوعیت الکل، ویسکی های کارخانه Gooderham and Worts را به آمریکا قاچاق می‌کرده.

نکته جالب دیگر اینکه، این ساختمان اتویی شکل (Flatiron) در تورنتو از ساختمان مشهور نیویورک به همین شکل، ۱۰ سال قدیمی‌تر است.

چند تصویر از نمای بیرونی و داخلی این ساختمان را در ادامه ببینید.