افزایش قیمت خودروی دست دوم در کانادا: بازار خودرو در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

سایت گلوبال نیوز با استناد به گزارش اخیر Canadian Black Book نوشته که قیمت خودروی دست دوم در کانادا در دسامبر ۲۰۲۲ به میانگین بیش از ۳۵ هزار دلار رسیده است.

طبق این گزارش، میانگین قیمت خودروی دست دوم در طول یک سال، تقریبا ۵۰ درصد بیشتر شده.

کارشناسان می گویند که این اولین بار در تاریخ است که قیمت خودروی دست دوم در کانادا افزایش پیدا می کند.

دلیل این موضوع، کمبود خودروی نو و افزایش قیمت آن است که مردم را به سمت خرید خودروی دست دوم سوق داده.

در سال های اخیر به خاطر پاندمی کرونا و محدودیت های ایجاد شده و مشکلات زنجیره تامین، تولید خودرو کاهش یافته و همین کاهش عرضه، قیمت‌ها را بالا برده.

اما با این حال، بعضی کارشناسان پیش بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۳ قیمت خودروهای دست دوم ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر در اوج قیمت خودرو های دست دوم باشیم.

چون که هم نرخ بهره وام خودرو افزایش پیدا کرده و بسیاری را از خرید منصرف می کند، در نتیجه تقاضا کمتر می شود. هم این که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ مشکل کارخانه های بزرگ جهان برای تولید خودرو حل شود و شاهد افزایش عرضه باشیم.

البته در راستای حفظ محیط زیست، اخیرا دولت فدرال اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۶ باید تقریبا یک پنجم خودروهای فروشی در کانادا، برقی باشند.

ولی متاسفانه در حال حاضر تحویل خودروهای برقی حدود ۸ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و این مسئله خریدار را از خرید آن ها دلسرد می‌کند.

علاوه بر این، به گفته کارشناسان، خودروی برقی بیشتر از خودروی بنزینی یا هیبریدی هزینه دارد. همچنین، زیرساخت شارژ خودروی برقی باید در کشور بهبود پیدا کند و مکان های بیشتری برای شارژ این خودروها ایجاد شود.