احتمال سقوط بازار مسکن کانادا: بیشترین افزایش نرخ مورگج در سی سال گذشته

طبق گزارش اخیر اداره آمار کانادا، نرخ بهره مورگج در اکتبر امسال نسبت به سال قبل ۱۱٫۴ درصد افزایش داشته که بیشترین افزایش از فوریه ۱۹۹۱ تا حالا بوده.

از مارچ ۲۰۲۲، بانک مرکزی کانادا برای مهار تورم، نرخ بهره پایه را شش بار افزایش داده و از ۰٫۵ درصد به ۳٫۷۵ درصد رسانده که باعث افزایش هزینه های اخذ وام، از جمله مورگج شده.

در پی این اقدام بانک مرکزی، تعداد معاملات در بازار املاک و مستغلات حدود ۵۰ درصد کمتر شده و قیمت مسکن در تورنتو و شهرهای اطراف تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

پیش از این به دنبال سقوط بازار مسکن در سال ۱۹۹۱، نرخ بهره پایه برای کنترل تورم تا ۱۳ درصد افزایش یافت. اما آنچه که بازار فعلی را متفاوت و نگران‌کننده‌تر می‌کند، بدهی خانوارها و قیمت بالای مسکن در مقایسه با درآمد است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تورنتو در اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۱٫۰۹ میلیون دلار و میانگین درآمد سالانه پس از پرداخت مالیات حدود ۸۵ هزار دلار گزارش شده. در حالی که در سال ۱۹۹۱، میانگین قیمت خانه در تورنتو ۲۷۴ هزار دلار و میانگین درآمد خالص سالانه، ۵۵ هزار دلار بوده.

بر اساس گزارش National Bank of Canada، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، مورگج تقریبا ۶۴ درصد درآمد یک خانواده را به خود اختصاص داده. این عدد در سال ۱۹۹۱ حدود ۴۳ درصد بود.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، به صورت منطقی حدودا باید ۳۰ درصد درآمد خانواده صرف مسکن شود.

به گفته کارشناسان، افزایش نرخ بهره و به تبع آن، افزایش هزینه مورگج باعث شده تقاضا برای خرید و فروش مسکن کم شود.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت مسکن از فوریه ۲۰۲۲ تا بهار ۲۰۲۳ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند و این منجر به سقوط بازار مسکن خواهد شد. در دهه ۱۹۹۰، سقوط بازار مسکن ۶ سال طول کشید و بهبود بازار تقریبا ۱۰ سال زمان برد.

مشخص نیست این سقوط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما اقتصاددانان می‌گویند که حباب مسکن در حال حاضر بدتر از آن موقع است. به این معنی که هر چه حباب بزرگ‌تر باشد، سقوط بازار طولانی‌تر و سخت‌تر خواهد بود.